torsdag 27 april 2017

Väck inspirationen!

Ibland är det alldeles tomt i huvudet, jag sitter vid mitt bord och bara stirrar ut i rymden, eller fastnar på internet istället för att göra det jag satte mig för att göra. Så hur gör man då för att väcka inspirationen?


Jag kommer ofta tillbaka till att skapa egna bakgrunder med distresser. Det är avslappnande och jag kan göra något litet eller stort, med många skarpa färger eller dovt och dämpat... Mina distresser står i staplar på en hylla över bordet, så jag inte tappar bort dem i röran på bordet. Jag ser dem jämt när jag sitter där och det bidrar nog till att det är dem jag sträcker mig efter när jag inte vet vad jag ska hitta på för att komma igång.


Idag var en sådan dag. Jag tog en kortbas och tejpade kanterna så att jag fick en inramad rektangel. Sedan valde jag en bunt olika distresser i skalan turkos-blå-lila och satte dem framför mig. Jag började med Shaded Lilac, färgade in den nedre delen av rektangeln med hjälp av ett distressverktyg med skumgummiapplikator. Sedan tog jag Tumbled Glass och gjorde samma sak på motsatt sida av rektangeln. Jag valde ut Dusty Concord och Faded Jeans och gnuggade på mer färg. Kortet hade jag satt fast på ett laminerat A4-ark. Det gör det lättare både att distressa och att städa efteråt, när man häller sig på den glatta ytan.


När jag var nöjd, tog jag fram en sprayflaska fylld med vatten och stänkte lite vatten på mitt kort, och torkade med min embossingfön. Sedan tog jag en liten flaska med vatten och Perfect Pearl och stänkte med den också. Torkade.

Tittade på min kortbas en lång stund efter det. Jag hade en massa olika idéer i huvudet, men jag ville inte att det skulle bli för mycket text på kortet, så jag satte dit den fina ugglan. Sedan var det klart.


Materiallista:

Inga kommentarer: