fredag 18 maj 2018

Ge gamla böcker nytt liv - gör ett kort!

Du har väl förresten inte missat att Idas Magasin har sommaröppettider? Dvs inga tider alls! Ring eller smsa Yvonne och kom överens om din egen öppettid! Kolla HÄR!

Ja, alltså, jag älskar mina böcker. Ingen river sönder dem eller målar på dem. Men böckerna som jag köpt specifikt för mitt scrappande, de råkar ut för alla möjliga hyss. Idag visar jag ett par kort jag gjort med bokpapper och lite annat kul.


Jag ska visa en liten steg-för-steg-serie så att du kan se ungefär hur jag kom från en utriven boksida till ett kort. Eller i alla fall hur jag gjorde när jag färgade in sidan.


Jag valde en mask med stora cirklar och tejpade över mitt papper. Sedan valde jag tre Distress Stains, Cracked Pistachio som är ljus turkosgrön, Tarnished Brass som påminner om mässing, och Picket Fence som är vit och täcker lite mer än de andra.

Första färglagret blev Cracked Pistachio. Jag målade slarvigt med "dutten" på färgburken, kors och tvärs över pappret. Sedan täckte jag en del av det turkosa med Tarnished Brass. Det fick torka innan jag gav mig på pappret med Picket Fence.


Jag flyttade masken först, innan jag tog fram den vita färgen. Jag ville inte ha den vita färgen rakt över samma cirklar som de jag redan målat, ville hellre måla lite bredvid, liksom. Den vita färgen är inte heltäckande, men den är mindre genomskinlig än den turkosa. Så den mattar ner det som är under, både det jag målat och den tryckta texten.


Sen lät jag pappret torka innan jag skar ner det till en kvadrat och satte på min kortbas. Som dekorationer tyckte jag det passade bra med blommor som går ton i ton med den turkosa färgen, kugghjul och tejp som tar upp det metalliska i mässingsfärgen.


Det andra kortet har jag gjort med papper ur en japansk bok om företagsekonomi (tror jag). När syrran skulle åka till Japan bad jag henne köpa med en billig och tråkig bok till mig. Vill ju inte riva och kladda med en bra bok, även om jag inte kan läsa japanska! ;)


Jag har börjat med samma stencil som till förra kortet, men bara målat en gång med grön (Shabby Shutters) och brun (Ground Espresso) Distress Stain. Sedan, när det torkat, skar jag till pappret efter min kortbas. Jag fick inte med så mycket brunt när jag hade skurit ut min ruta, så då skar jag en bred remsa med bruna prickar och satte ovanpå.


Jag hade ju valt färgerna för att de går så bra ihop. Sedan har jag dekorerat enkelt, med några lila rosenknoppar, ett band som låg och skräpade på skrivbordet, och ordet kramar, utstansat ur vit cardstock.

Materiallista:

Vad gör du för experiment i sommarvärmen? Kommentera och länka gärna till din blogg!

Inga kommentarer: