torsdag 10 oktober 2019

Krokodilkort med extra bling

Ja men det är ju torsdag! Välkommen till Idas Magasins blogg, idag ska du få se på ett snabbt kort som blev himla snyggt, om jag får säga det själv. Vill du veta hur man gör? Ja visst, självklart!

Ta en kortbas. Jag tog en kvadratisk vit kortbas. Tejpa fast den med maskeringstejp eller washi på ett underlag som tål att du grejar med lite distresser och sånt. Välj en stencil och tejpa den där du vill ha mönstret på ditt kort. Jag valde en krokodilmönstrad stencil från Tim Holtz. Ta sedan dina bästa distresser, en ink blending tool och gnugga på! Jag valde tre olika nyanser, en orange, en gul och en ljusare gul. När du är nöjd med färgen, kan du ta bort tejpen och torka av underlaget medan du låter kortet torka lite. Även om inte distressfärgen är blöt, så är ju kortet inte helt torrt när du precis färgat in det. Använd torktiden till att välja vad du vill ha på kortet.


Klipp ut de bitar du vill ha ur BoBunnys klippark. Det kan ta lite tid, men det är så värt mödan. Jag valde en ballerina, en fjäril och en skylt med en trevlig text. När du har klippt ut dina motiv kan du välja att göra som jag och ha ett lager Crackle Accents på vingarna på både ballerinan och fjärilen. Det är ett lack som krackelerar, spricker, när det torkar, och ger en snygg effekt och lite läcker struktur till annars rätt platta dekorationer. Lacket behöver torka några timmar. Passa på att ta en kopp kaffe under tiden, klappa katten eller något annat du gillar att göra när du inte scrappar.


Avsluta med att fästa dina utklippta element med 3D-kuddar direkt på den där kortbasen du färgade in tidigare. Kanske passar det med några pärlor någonstans? Sätt dit några vetja!

Et voila! Ett trevligt kort som kan vara bra att ha och ge bort när du minst anar det.

Materiallista:

Inga kommentarer: