tisdag 17 september 2024

Mixed Media Tavla

Mixed Media Tavla 


Ibland händer det att jag gör nån tavla med mixed media.
Här är en som jag kommer beskriva i steg för steg.


Först har jag gjutit en ram i resin, i en av Finnabair Moulds.
Den målar jag med svart gesso.
Det finns även andra material man kan gjuta i, tex lera och gips.


Sen har jag en canvasduk, målad med svart gesso, som bas.

Jag utgår ifrån bilden, här "Stamperia Desire - dansande par".

Tar och "pusslar" med saker och olika papper jag vill använda.
Fantasin sätter gränserna.

När jag vet på ett ungefär hur jag vill ha det fotar jag det för minnet.
Sen tar jag undan allt och fortsätter med nästa steg.


Klet!
Nu är det dags att leka med färg och medium.
3D gloss gel från Finnabair och röd akrylfärg är det jag använder.
Man kan ta vilken Texture Paste man vill, bara man får lite 3D effekt.


Med hjälp av stencil och spatel skapar jag mönster och effekter.





 Ströpplar med spateln runt kanten.
Torkar i lugn o ro.


Ostduken som jag använder spraya jag med röd spray.

Nu hittar jag tillbaks till mina detaljer och dekorationer.
Pusslar lite till tills jag känner mig nöjd.


Dags för vaxerna.
Finnabair Metallique wax, White Pearl och Vintage Gold.
Jag använder fingrarna att stryka på med.


Hade en chippboard text som fick svart gesso och vax även den.
Man kan köpa chippboard eller foam och stansa ut nån text eller ord.

Nu är det bara att limma med Aleene's  Tacky Glue.







Hoppas ni blir inspirerade att kleta och kladda lite nu. 




Material;





 

















Scrappa Lugnt!
// MalinJson


 

Inga kommentarer: