torsdag 28 september 2017

Distress Oxide, del 1

Jag har hittat en ny värld. En kladdig, färgig värld med massor av möjligheter! Idag får du se en sak man kan göra, sen kommer det fler inlägg framöver med andra tekniker...


Det finns en hel del olika videoklipp på nätet som man kan inspireras av - det var så jag gjorde, och det blev precis lika bra som på videon! Det är inte ofta...


Idag visar jag en teknik med distress oxide, stenciler (masker) och vanligt vatten. Det är grymt lätt. Du färgar in din bakgrund med distress oxide med hjälp av en vanlig ink blending tool, låter det självtorka lite. Sedan tar du din utvalda stencil, sprayar lite vatten på den, så det bildas en tunn hinna av vatten på. Inte så det droppar om den, då är det för blött. Sen lägger du stencilen mot det infärgade pappret, lägger en bit hushållspapper eller en torr handduk över och trycker till. Sen låter du det ligga nån minut.


Sen - magi! lyft på pappret/handduken, lyft bort stencilen. Torka ditt alster med embossingfön eller låt det självtorka. Sim salabim har du en bakgrund till ett kort, till exempel. Mina två kort är gjorda med färgerna Wilted Violet (det lila) och Broken China (det turkosa). Jag har dekorerat dem sparsamt, för jag tycker de är så snygga som de är.


Materiallista: 
Små guldpärlor - finns i fysiska butiken

Tack för att du tittade in idag, och lycka till med dina experiment! Vi ses nästa vecka! /Anna

Inga kommentarer: