torsdag 16 november 2017

Criss-cross card med rocktema

Jag gillar ju kortvikningar, ibland får jag lite spunk på att jag gång på gång tar den färdiga kortbasen istället för att vika nåt annorlunda. Idag ska jag förklara criss-cross card. Det är inte så svårt, faktiskt.

Du tar ett cardstock som mäter 6x12 tum. Sen bigar du (gör veck att vika efter) så att du får tre delar som alla är 4 tum breda. De två yttersta delarna (höger och vänster om mitten) ska du sedan skära av diagonalt, så bara halva är kvar. När du sedan viker dem båda in mot mitten får du en snygg ficka att t ex stoppa presentkort eller pengar i.


 För att göra det enklare att klä kortet med mönsterpapper, brukar jag ta den ena bortklippta fliken, skära ner den med typ en kvarts tum per sida (inte hypotenusan utan de andra två) och sedan ha den som mall till mönsterpappret.


Sedan, när du dekorerat som du vill, är det dags att sätta fast nederkanten på flikarna. Jag använder gärna en lite starkare dubbelhäftande tejp, så det verkligen sitter sen.


Jag har dekorerat mitt kort med papper från Maja Designs serie Summer Crush. Gitarren har jag klippt ur klipparket som hör till kollektionen. Kanterna på pappren har jag färgat in med Distress Ink Walnut Stain och en liten praktisk duttsvamp som man sätter på fingret. Supersmidigt när det är pluttriga grejer man vill färga och inte bara raka kanter.

Materiallista:

Inga kommentarer: