tisdag 17 december 2019

STAFFLIKORT GREETINGS

Hej!

I dag vill jag visa er ett kort som jag var med o tävlade med på Idas Magasins träff som var i början av november.
Dagen som tävlingen var på var ju på Fars dag. Då hyllar man ju pappor. Men denna tävlingen så hyllade man papper! Superfyndigt!
Man skulle alltså göra ett kort med minst 10 olika mönstrade papper.
Sen var det så klart valfri tolkning.
Så här blev mitt kort.


Jag började med att vika till kortbasen av vanligt vitt cardstock. 12"x 6" Bigade vid 6" och 3". Då får man till ett så kallat stafflikort.
Sedan tog jag matchande mönstrade papper från Maja Design och skar dom till 2" x  2" stora bitar.
Jag färgade kanterna med en distressdyna och walnut stain. Men bitarna blev lite för stora för min kortbas. Så jag limmade fast bitarna på ett något större papper som jag limmade fast på kortbasen.
Stansade ut några renar och passande text.
Texten färgade jag in med en genomskinlig embossingdyna och sedan strösslade jag på embossingpulver. Skakade av det överflödiga och värmde pulvret på texten. Smälte fint och min text fick en trevlig grön färg. Jag gjorde samma sak på renarna och den stora texten.

För att koret skulle kunna stå så skar jag en bit papper och gick lös med Martha Stewart kantstans.
När jag limmade fast den så limmade jag inte hela vägen fram på den stansade kanten, utan att jag vek den lite grann uppåt i stället. Då blev det ett bra stop för pappret.





Här kommer en lista av de produkterna som jag använt.
Klicka på textraden för att komma direkt till shoppen!

Cardstock
Maja Designs mönstrade papper
Embossingdyna
Embossingpulver
Kantstans

Hoppas ni finner inspiration!

Ha en underbad dag!
//Madde

Inga kommentarer: