tisdag 7 november 2017

Resealbum Del 1

Hallå där!
Vad passar inte bättre efter en resa än att dokumentera det bästa av den i ett egengjort "minialbum"?!
Jag tycker det är det perfekta att göra och jag ser fram emot arbetet!
Eftersom det här är ett ganska stort projekt tänker jag dela upp det på åtminstone två (eller kanske tre till och med) delar. Jag tänkte börja med att visa grunderna, själva skapandet av albumet. Man kan ju göra på en massa olika sätt, det här är ett av dom, men egentligen sätter ju bara fantasin gränserna!

Det absolut första är ju att bestämma hur albumet ska se ut och storleken på det. Jag bestämde mig för att göra ett i storleken 20 cm brett × 25 cm högt × 2 cm tjockt. Började med att skära ut kartong. 2 st 20×25 och 2 st 2×25 den ena 20×25 delade jag på "höjden" och jag ville inte ha öppningen precis i mitten och valde därför att skära så att dom blev 8×25 och 12×25 med den tunnaste delen till höger. När jag sätter ihop albumet använder jag en form av vävtejp som är svart. Det finns nog att köpa i de flesta större butiker. Jag lägger tejpen (ca 35 cm) upp och ner på bordet och lägger på ena delen till albumet och sedan den andra delen med ett mellanrum på 1-1,5 mm så det går lättare att vika sedan. Viker sedan över tejpen på framsidan och sätter en del över framsidan. Jag brukar även sätta en tejp över kanterna på albumet så blir det snyggare sen.


Så här ser det ut när första steget är klart. När man sen ska klä utsidan kan man använda självhäftande dekorationsfolie i valfritt mönster eller göra som jag gjorde, hitta ett perfekt 30*30 papper! Då jag bara hade ett av min framsidas papper valde jag att sätta vanlig svart cardstock på baksidan.



Nu kommer vi till det som är lite utmanande, insidan!
Jag bestämde mig för att göra alla blad i svart cardstock och började med att göra 5 stora blad. Det första blev 24×30 med en vikning på 1 cm (till att fästa sidan på vänster sida) och på 20 cm (som går att vika ut från höger). Andra sidan blev 24×20 cm. Tredje 24×20 cm. (Båda med vikning på 1 cm för att fästa sidan, den ena från vänster och den andra från höger) Fjärde sidan 22×18,5 (denna är vikt på 17,5 cm och är fäst ovanifrån). Den sista är 22×18 cm. (Vikt på 1 cm och 12 cm och invikt mot baksidan, fäst underifrån) Jag satte dessutom små flärpar på insidan av framsidorna som går att bygga vidare på senare. Avslutade med att sätta en svart baksida på sista sidan. Det här kan man ju naturligtvis variera i all oändlighet och precis efter tycke och smak!


Jag fäste små silkesband på sidorna och tog små smala bitar som blev över av framsidan och satte på insidan av sidostyckena.


Efter detta arbete är det dags att börja fixa med sidorna och bestämma hur dom ska se ut och hur mycket kort du ska få plats med! Mer om detta tänker jag visa nästa vecka!
Lycka till med skapandet så länge!
Du vet väl att du hittar allt du behöver för din kreativitet hos Idas Magasin?!?


//DT Hanna-Maria

Inga kommentarer: