torsdag 19 oktober 2017

Distress Oxide - ett rymdäventyr

Min besatthet fortsätter. Idag ska jag förklara hur man gör en sk Galaxy Background. Lätt som en plätt, men lite läskigt.


På samma sätt som förra veckan, börjar man med smooshing. Jag valde fyra glada färger, Worn Lipstick, Wilted Violet, Broken China och Fossilized Amber. Beroende på hur mycket man vill ha av varje färg på bakgrunden, drar man olika mycket med dynorna över en glatt yta (jag använder ett laminerat A4). Sedan sprayar man med vatten på färgen och så doppar man sitt papper i färgerna, torkar mellan vändorna tills man är nöjd.


Sen är det dags för det som gör hela grejen - svart! Jag gjorde rent mitt underlag först, och drog sedan med min svarta dyna på plasten. Sen - spraya med vatten. Efter det är det bara att doppa pappret i den svarta färgen och torka mellan varven. Jag torkade bort lite av färgen med en torr handduk när det blev för mycket.


Som en avslutning skvätte jag med lite lite vit färg (Distress Paint) på mitt papper innan jag lade det i press över natten, så det skulle bli lite plattare. När man håller på med vatten och värme så blir pappret ganska buckligt.

Materiallista:

Inga kommentarer: