torsdag 28 juni 2018

Färg, färg, FÄRG!

Jag har gjort en tag som jag verkligen blev NÖJD med. Glad och nöjd över att den faktiskt blev som jag ville, som jag tänkte. Inspirationen kommer från en kort video på Instagram, där en känd mixed media-konstnär visar en tag med lager på lager av färg och stämplar. Så här blev min tolkning:

Jag tog en tag #8 (lite större, lite mer yta att jobba med) och grundade med gesso och en stencil.

När det torkat tog jag de olika stains och spray-färger jag valt, hällde ut en liten liten pöl på min palett, och målade med pensel på tagen i lite olika stora och oregelbundna fält. Torkade med embossingfönen - snabbt och lätt!

Nästa steg var att måla kanten med svart akrylfärg eller gesso. Jag valde en matt akrylfärg. Sen torktid igen.

Efter det tog jag en annan stencil och lade på lite mer gesso ovanpå de färgade fälten. Jag tog ganska tjockt med gesso och applicerade med en palettkniv (som en spatel), så att gesson inte skulle plocka upp så mycket av färgen underifrån. Det gjorde den inte. Torktid igen.


Sen var det dags att stämpla! Jag valde en bakgrundsstämpel med en kvinna i krinolin som huvudmotiv. Fyllde på med en bubbelstämpel som jag hade liggande, och med bokstavsstämplar stämplade jag ordet ART! Sist skrev jag "make" ovanför ART!

Materiallista: 

Inga kommentarer: