söndag 7 juli 2019

Distress oxide och distress inks

Hej!!

Idag är det verkligen pysselväder! Mulet och grått och regnar. Tyvärr kan jag då inte fortsätta att vara arbetsledare åt min man ute så jag får hålla mig inne och pyssla ;)

Jag har fått frågan vad är skillnaden mellan distress oxide och vanliga distress inks,
Så då tänkte jag att idag blir det ett perfekt ämne att blogga om.
Jag tog fram mina stenciler naturligtvis från Tim Holtz :) och även 
distress oxiden och dom vanliga distress inksen.
Distress oxiden är jättefina att använda på mörka papper medans vanliga distress inken försvinner in. Se nedan på min bild hur jag menar.


Översta poison är distress oxide och under är vanlig distress ink. Båda är också samma färg peacock fether men man ser helt klart att oxiden blir finast på svart cardstock.



Jag är otroligt nöjd med mina distressinks och samlar på mig av alla de slag! Det bästa är att torkar dynan behöver man inte kasta och köpa ny utan man köper en refill och re-inkar sin dyna så är den fräsch igen. Se mitt förra inlägg! Nu finns det även refiller till distress oxidesen. Inte nog med att jag skulle ha distresserna, vatten är också nödvändigt för detta projekt!
Sen använde jag  min blending tool. Jag älskar den runda för den tycker jag personligen är lättast att arbeta med. Sen har jag köpt till refiller så att varje färg har en egen dyna. Det som är så bra är att på Idas Magasin kan man köpa dom små dynorna en och en ifall man tappar bort någon. Finns bara i den fysiska butiken men om man beställer på nätet skriv i meddelanderutan så fixar Yvonne! Då jag glömde min mist fick jag låna min väninnas den har funnits i den fysiska butiken förut.

Jag blendade ut färgen med distress oxide bara för att visa lite hur det kan se ut. Sen tog jag vatten i misten och sprejade en bit ifrån så jag skulle få droppeffekten. Tog sedan lite papper och duttade försiktigt bort överflödet. Man kan även om man vill använda babywipes om man inte vill spreja med vatten. 
För att exprimentera lite mer så tog jag tre olika färger på dynorna och drog tre rader.
Sen sprayade jag vatten på färgerna för att få dom att oxidera lite,

Jag torkade med en embossingfön/heat tool för att det skulle torka lite fortare men kolla vilken härlig effekt! Här sprayade jag även med lite vatten för att få fram dropp effekten. 
När man dragit sitt papper en gång blir det ju kvar färg! Detta använde jag en gång till och drog ett nytt papper i.

Blev fortfarande samma härliga färg men lite mörkare. Jag lät det torka och använde faktiskt embossingfönen för att det skulle gå lite fortare.

Efter att den var torr sprayade jag vatten på fingrarna och tryckte lite mönster.
Se hur det mörka kommer fram lite när pappret har torkat. 

Jag gjorde tags av mina provlappar och tog vanlig distress ink black soot och min stencil från Tim Holtz Halloween och fixade orden. Detta blev slutresultatet av mitt provande och min väninna blev jättenöjd för nu vet hon hur distress oxiden funkar och jag med ;) Kan verkligen rekommendera Youtube för där finns det massor med tips vad man kan göra med distress oxiden. 

Man kan även stämpla med distress oxiden se hur fint det blir på ett svart papper!

Eftersom jag ändå höll på och testade lite olika färger tog jag även och drog ett par drag med distress stains.

Jag använde aged maghoney och faded jeans då spun suger tyvärr hade torkat och blev förpassade till soptunnan. Jag drog några drag för att kunna få en papper att använda till tex kort eller loa.
Sen tog jag en stämpel. Stämplade med archival Ink för att lyfta fram texten tog jag coffe på den blå och black på den röda. Vips hade jag två fina bakgrunder.

Sen av bara farten så gjorde jag ett bakgrundspapper med distress sprayen också bara för att visa er hur fina och effektiva dom är!

Nu kan jag dela på detta papper och ha bakom foton eller bara som bakgrund på det jag vill ha det till. Bara spraya på avstånd på pappret du vill ha en effekt på och vips har du en snygg effekt!



Vad har jag använt:


Mistflaskan med vatten har jag lånat av min väninna den finns inte längre i webshopen. Men kan finnas i den fysiska butiken. Sen har jag använt akvarellpapper.


Detta blev ett långt inlägg med mycket bilder! Jag hoppas ni fått lite förklarat med skillnaden av distress oxide och vanliga distress inks. 
Just att distress oxide får den kalkade ytan och gör sig så bra på svarta papper eller ja vilken mörk bakgrund som helst så är dom väldigt användbara. 
Sen fick ni ju även lite förslag till vad man kan använda distress stains och distress sprayen till.

Hoppas ni får en trevlig söndag! 

Är det någon teknik eller något ni skulle vilja att vi visar i bloggen hojta gärna till!

Kramar DT-Maria






Inga kommentarer: