torsdag 11 juli 2019

Glittrigt mixed media-grattis

Hej på dig!

Jag hoppas att du har det bra i sommaren och kan njuta av dagarna, oavsett om du jobbar eller är ledig.

Jag har ett rykande färskt kort att visa idag - ett glittrigt, färgglatt kort fullt av olika roliga detaljer. Jag började med en kortbas, en vanlig vit, och sedan tog jag en sida ur en bok och limmade på min kortbas med decoupagelim. När jag hade gjort det, tejpade jag fast kortbasen på bordet, så att den inte skulle böja sig så mycket. Så fort kortbasen satt säkert, målade jag ett tunt lager vit gesso på hela kortet.


Medan gesson torkade, plockade jag fram några olika, hemmagjorda glimmer mists - alltså färgspray med glitter. Jag gör dem själv med Distress Re-Inkers, Perfect Pearl och vatten. Till mitt kort har jag använt rosa, gul, turkos och grön färg. För att göra en mist blandar jag en eller två droppar Re-Inker med vatten. Sedan har jag i pyttelite Perfect Pearl-pulver - kanske ett halvt kryddmått som mest. Jag blandar direkt i en Mini Mister, skruvar på spraymunstycket och skakar. Klart!


Jag började med att spraya gul och turkos färg, sedan torkade jag med min Heat tool och fortsatte med att skvätta med grönt och sist tog jag det lilla röret som sitter på spraymunstycket och målade streck med den rosa färgen. När det var klart, tog jag och ritade cirklar med svart penna, för att få lite kontrast på kortet. Sista lagret är Texture Paste, som jag satt ganska tjockt genom en mask med trianglar.

Medan det avslutande lagret torkade, stämplade jag en av Idas Magasins egna grattis-stämplar på vellum och embossade med guld-embossingpulver. Jag stansade ut den embossade hälsningen och satte den på kortet tillsammans med ett par blommor.

Materiallista:
Perfect Pearl (jag har använt guld)

Inga kommentarer: