tisdag 15 juni 2021

Experiment med iZink

 Hej och glad tisdag!

Idag vill jag visa några kort där jag har gjort bakgrundsmönster med iZink-spray. Jag gillar att använda färg av olika sorter till mina kort och LO, och det kändes extra kul när Yvonne visade mig att det kommit en ny sorts färg!


Jag hade aldrig hört talas om iZink förut, så glad i hågen tog jag fram mina sprayflaskor och siktade på pappret. Färgerna är starka och lätta att spraya i lagom mängd. Det enda du behöver se upp med är dina kläder... Det är som sagt mycket starka pigment och jag kan inte lova att de går bort från en vit tröja... Mitt vita skrivbord gick utmärkt att torka av med en fuktig trasa.


Jag började med två akvarellpapper som jag tejpade fast på mitt underlägg. Eftersom pappret gärna rör på sig, blir bubbligt och skevt när det blir blött, tycker jag att det är bra att tejpa det. Då återfår det lättare sin form när det torkar. Sedan valde jag färger och sprayade! På det ena pappret sprayade jag med turkost (iZink Turquoise) och grönt (iZink Spring Green) och på det andra använde jag rött (iZink Pomegranite) och brunt (iZink Tea). Ett litet stänk grönt fick komplettera den röda bakgrunden. Jag tycker att det ser ut som blod när det är så mycket rött, så jag försöker bryta av med någon annat. ;)

Innan färgen hunnit torka, tog jag en sprayflaska (Distress Sprayer) med vanligt vatten i och sprayade lite - mest för att se vad som skulle hända. Vattnet lyfte upp fägen fint, men den löstes inte upp helt. Jag gillar effekten och kommer fortsätta experimentera.


När mina bakgrunder hade torkat, skar jag till dem, gav dem varsin matta av svart cardstock och satte dem på varsin kortbas. Nu ska jag bara bestämma vad jag ska göra med dem. Kanske får de vara precis som de är, eller så dekorerar jag dem. 

När du klickar på en länk här i min text, öppnas ett nytt fönster där du kan hitta produkten jag skrivit om i Idas Magasins webshop. 

Ha en fin dag och kom ihåg att lite färg blir man bara glad av! /Anna

Inga kommentarer: