onsdag 28 juli 2021

Clean and simple-kort med iZink

 Hej och glad onsdag!


Jag har gjort ett kort till med iZink. Hoppas ni inte tröttnar på mig - det är ju så kul att hitta på nya saker att göra med dem!

Den här gången har jag använt den turkosa och den gröna färgen och en vattenpensel för att måla en blomma (jag hittade inspiration på Instagram) på akvarellpapper. Du kan använda cardstock också, men det är lite tunnare och tål inte att bli lika blött. iZink-färgerna beter sig inte riktigt som vanliga vattenbaserade färger, t ex akvareller, de går till exempel utmärkt att måla i lager och skapa en effekt med mer vatten. 

När blomman hade torkat (eller nästan i alla fall - jag är lite otålig när jag väl fått en idé i huvudet) stansade jag ut den med en cirkeldie, och gjorde en matta av kraftfärgat cardstock för att rama in den genom att stansa ut en cirkel som bara är en storlek större. När jag lade det mot min kortbas tyckte jag att det blev lite väl tomt, så jag stänkte med den svarta iZink-färgen direkt på kortbasen för att ge den lite liv. Jag skruvade av spraymunstycket och stänkte genom att knacka lite försiktigt med fingret på det lilla röret så att det kom små droppar precis där jag ville ha dem. Jag ritade också en lite slarvig ram runt själva blomman med en svart penna för att markera cirkeln ytterligare. 

Till sist satte jag fast de dubbla cirklarna på kortbasen med 3D-kuddar. Kortet blev enkelt men snyggt. Och enkelt betyder inte att det inte är genomarbetat, bara att det inte är så många detaljer på just den här gången. 

Inga kommentarer: