lördag 28 januari 2017

Post-it Förvaring


Idag tänkte jag visa hur man kan göra en snygg förvaring för sina post-it lappar. Dom finns ju att köpa i olika storlekar så det är bara till att anpassa måtten efter den storleken du själv har. 

Börja med att skära till ett papper som är 17,7 x 17,7 cm. Bigga vid 5,1 cm. Vrid pappret ett halvt varv och bigga vid 5,1 cm igen. Gör samma på resterande två sidor. Nu ska ditt papper se ut såhär.


Klipp in på höger och vänster in till biggen och du klipper där du biggade på sidorna. Klipp ur en liten flik så att det blir lättare att vika ihop asken sen.


Tejpa de fyra flikarna. Du ser hur jag har tejpat. Den röda tejpen som jag använder här är verkligen superstark så när du sedan viker ihop lådan är det viktigt att du inte viker fel för det går inte att lossna igen.


Vänd på papperet och vik in kanterna så att du får en fyrkantig låda. Klipp eller stansa ut ett spår där du kan ta dina post-it lappar ifrån. Jag försökte att stansa men min stans kunde inte stansa igenom alla papper när den var vikt så jag fick klippa. Därav det lite ojämna resultatet. Vill du stansa så mät ut var det ska stansat innan du sätter ihop den.


Nu för att göra locket och botten till asken behöver du skära till två bitar som är 9,5 x 9,5 och en bit som är 5,5 x 9,5. Jag har valt att skära till dom bitarna i lite hårdare papp som jag tog från ett tomt cornflakes paket. Sedan skär du till ditt mönstrade papper och det skär du 13,5 x 28,5.


Tejpa de tre bitarna med den röda tejpen och lägg ut dom på papperet. Se till att det är minst 1 mm mellanrum för annars kan man inte vika hela arket sen.


Klipp av alla fyra hörnen och klipp även in en liten flik vid den minsta biten.


Jag glömde att ta kort på hur jag tejpade här men tejpa alla sidor på det mönstrade pappret. Åter igen, den röda tejpen är superstark så innan du tar bort skyddsplasten så brukar jag vika över det så att det redan har fått en vikning. Då är det mycket lättare att få det snyggt sen. Sen är det bara till att vika över pappret och tryck till ordentligt.



Tejpa undersidan på din vita låda och kanten som är mitt emot där du gjort din skåra. Sätt fast den på botten och tryck sedan fast väggen. För att få det lite snyggare inuti så skar jag till en fyrkant av det vita cardstocken och satte över vikningen på mönsterpappret.


Nu är det bara till att dekorera den så att du tycker den blir bra och fylla upp den med post-it lappar. Jag valde att ha den stora fjärilen på dels för att jag tycker den är snygg och dels för att den är lite tyngre så att den trycker ner locket lite.






Materiallista:

Små gröna blad och den stora fjärilen finns i den fysiska butiken.

Lycka till och fråga gärna om det är något som är oklart. 

DT/ Johanna



Inga kommentarer: