torsdag 11 januari 2018

Annas fem bästa tips

Idag bjuder jag på mina fem bästa tips - saker som jag lärt mig genom åren och som gjort livet roligare för mig som scrappare.

Nummer 1 - Köp en riktigt bra stämpeldyna. Eller två. Jag har ju fler än två, men en brun och en svart som jag använder överlägset mest när jag stämplar, både text och motiv att färglägga. Min favorit är Memento - Tuxedo Black. Den räcker länge, fick köpa en ny när den gamla tagit slut efter 6 år.

Med en svart stämpeldyna kommer man långt.

Nummer 2 - Embossa mycket. Det är ett enkelt och kul sätt att ge ett kort eller en layout det lilla extra. Wow-effekten. Det krävs oväntat lite för att lyckas. En embossingdyna (min favvis kommer från Inkssentials), en fön (den här är tyst och liten) och embossingpulver. Här kan man gå bananer när man väljer. Det går inte åt så mycket, jag har aldrig gjort slut på en burk.

Här har jag embossat min stämplade text med silver flera gånger. Det ger en snygg effekt.

Nummer 3 - Gör ett alster med extra allt! Ibland måste man bara släppa på bromsarna och köra på utan att bry sig om ifall det blir knasigt. Blommor är en bra grej som man bara kan ösa på. Varför ha tre när du kan ha elva?

Extra allt, verkligen. Jag gillar att jobba med många lager.


Nummer 4 - Skvätt och stänk! Det finns massor med produkter som ger dig möjligheten att vara kreativ och sätta färg på saker. Min favorit är Stains - en flaska färg som har en dutt under locket, för öppningen. När man slår den mot underlaget blir det en härlig färgexplosion. Men akta, det skvätter lite överallt... :)

Ett enkelt kort med färgskvätt från Distress Stain Blueprint Sketch.

Nummer 5 - Sist men inte minst, välj ett bra lim. Eller ett par olika, egentligen. När du ska göra en LO eller ett kort där det som ska sättas fast är platt och mest papper, är det enklast med dubbelhäftande tejp. Ska du sätta fast blommor eller metalldekorationer kan det vara bra att använda flytande lim. Ska du göra 3D-konstverk som Hanna-Maria passar det nog bäst med limpistol.

Här har jag använt både tejp och lim för att fästa alla detaljer.

Jag hoppas att du har fått lite inspiration, eller kanske tips på nya saker till din scrapstudio. Kom snart tillbaka för mer inspiration här i bloggen!




Inga kommentarer: