torsdag 17 januari 2019

Distressad tag med många lager färg

En tag till? Ja, det är klart! Det är ju så himlans kul att göra tags! Speciellt när de blir snygga förstås...

 Jag har gjort en tag med både gesso, vanliga distress inks och distress oxide. Häng med så ska jag visa hur jag gjorde.

Jag började med att grunda min tag lite slarvigt med vanlig gesso. Jag målade inte hela vägen ut i kanterna, och såg till att lagret med färg blev ganska tunt. Den fick torka några timmar så den var helt torr.


Sedan tog jag en stencil (just nu slut i lager) och färgade in min tag med Distress Inks Black Soot. På gesson ser det mer grått än svart ut, och utanför gesson blev färgen mer svart. Jag lät det torka lite, eftersom distresserna också är lätt fuktiga när man använder dem med en ink blending tool.


På med en ny stencil och några Distress Oxide-färger i rosa nyanser. Jag använde mig av en ink blending tool här med,  och gnuggade färgen ovanpå det svarta.

Här ser du färgerna jag har använt.

Som du ser, lägger sig Distress Oxide-färgerna som ett lager ovanpå det som är under, de är inte genomskinliga som de vanliga Distress Inks-färgerna.


Efter detta tog jag fram en Mini Mister med vatten blandat med Perfect Pearl och sprayade lite lätt över min tag - sedan torkade jag bort vattnet på en gång med en handduk. Som synes, har jag lyft bort en hel del färg på det sättet och tagen är inte alls lika ren i mönstren. Dessutom glittrar den fint!

Jag tyckte att det saknades något, så jag tog en tom toarulle, doppade den i gesso och stämplade med den vita färgen på min tag lite här och där.

Att stämpla med gesso och t ex en toarulle är riktigt kul!

Som dekoration har jag valt en doily, några bandsnuttar som låg och drällde på bordet, ett par rosor och några rosa pärlor. Namnet har jag satt dit med grå bokstavsstickers från Basic Gray, som tyvärr inte finns i lager just nu - i materiallistan länkar jag därför till hela kategorin. För att ruffa till det rosa och gulliga lite, satte jag några häftklamrar i min doily också. Jag använde en vanlig häftapparat, men Tim Holtz har gjort en prima häftapparat som passar bra i alla scraphörnor. Den har klamrar som är lite mindre än de vanligaste, och de passar fint till både små och stora projekt. Jag har länkat till den i materiallistan.


Tack för att du tittade igenom mitt långa inlägg idag. Välkommen åter!


Materiallista:

Inga kommentarer: