måndag 22 maj 2017

Tavla med vårfågel

Hej!
Hanna-Maria Carlsson Öhlin heter jag och jag kommer att vara Gäst-DT här hos Idas varannan måndag i några veckor framåt. Jag är en nygift, 3+2 barns mamma som precis fyllt 40. Jag har scrappat i några år och provat på både Lo's, kort och Pl men precis börjat med Mixed Media vilket jag direkt fastnade för och som också är det jag kommer att koncentrera mig på här! Detta är mitt första DT uppdrag och jag hoppas att ni ska gilla det!

Tavla med vårfågel.
Allt började med ett fantastiskt fint papper från Pion Design, med en fågel på, som jag ville göra något av.
Jag tog en kartongbit på ca 27*37 cm som jag målade med vit Gesso. Efter det rev jag ut hörnet med fågeln på ifrån pappret som jag limmade fast i nedre hörnet samt ett övre hörn som jag satte högst upp på motsatt sida. Sedan vände jag och rev ut två bitar från baksidan och satte i mitten. Alla skarvar jämnade jag ut med Texture Paste och sedan med Distress Paint (antique linen) för att få till det lite gamla utseendet. Jag använde sedan Texture Paste samt en tegelväggsstencil från Tim Holtz som jag embossade med fön för att få struktur i det hela.
Jag satte dit några band ungefär på mitten i matchande färger och använde Distress Spray Stain (vintage photo) för att "fläcka" ner...
Jag hittade ett matchande papper i samma serie fullt av tags som jag beslutade mig att använda till mitt alster tillsammans med några utstansade tags i vit slät cardstock. Stansade ut några små fågelholkar ur pappret med min 1 inch punch och satte på epoxybubblor. Jag stämplade en fågelbur som jag tyckte passade in på baksidan av ena pappret och klippte ut. Jag använde först en brun Distress dyna och efter det en i guld, pilligt, men det går om man är noggrann! Och hittade en perfekt diecut i rätt färg och tema som jag också ville använda. Färgade in alla kanter på både tagsen och tavlan med distress.

Jag ville framhäva fågeln så jag använde Glossy Accents för att "måla" den. Målade även lite charms med vit Gesso. När jag satt dit alla tags och charms där jag blev nöjd med dem så började jag passa in lite spröt, blommor och blad där jag tyckte det behövdes lite höjd och struktur. Målade även dessa lite slarvigt med vit Gesso för att få de blekgröna/ljusrosa vårnyanser jag ville ha till. Krullade upp "stjälkarna" runt en penna, jag tycker det blir lite dekorativt. Jag hittade även en utstansad fjäril som jag ville ha, även denna blev målad med Gesso. Sist av allt satte jag dit halvpärlor och paljetter som gav det hela lite bling. 
Allt sattes fast med limpistol. ;)




Det var allt för den här veckan!
😊//Hanna-Maria 

Inga kommentarer: