torsdag 26 oktober 2017

Juligt "Step card"

Ho ho ho! Julpappren har tagit över igen efter de senaste veckornas Distress-fest. Nu är det fokus på värme, julmusik, mat och familjemys.

Idag ska du få veta hur man gör ett sk "step card". Jag har ingen bra översättning, men det är ett trevligt kort som står för sig själv och som har lite djup.


Du tar en bit cardstock som mäter 5,5 x 8,5 tum (kom ihåg, de finns där på din pappersskärare, tummen - bara att skära). Sedan skär du två skåror i pappret, en tum in från långsidan på varje sida, mellan måtten 1,25 tum och 6,25 tum. Joo, du kan! Sedan ska du biga mellan skårorna, parallellt med kortsidan, 1,25 tum in, 2,25 tum in och 3,25 tum in. Sen bigar du hela kortbasen på mitten (4,25 tum in från kortsidan alltså).


När du viker längs dina veck, ska det bli som en liten trappa. Om du ställer kortet och tittar på det från sidan är det som ett W i ett tält. Ja. Jag lovar. Kolla själv!


Sen är den jobbiga delen klar och du kan riva fram alla julpapper och sjunga Bjällerklang medan du dekorerar för glatta livet! Jag har använt ett mönsterpapper till den stora rutan på det bakersta trappsteget och till kanterna, sedan har jag klippt ut snögubbar från ett annat mönsterpapper och satt på kanterna, på 3D-kuddar. Några stjärnor blev det visst också. Till julhälsningen har jag använt schyssta guld-rubons från Tim Holtz. De kan vara lite besvärliga (titta på mitt U) men det gör liksom inget om det blir lite skrynkligt eller inte helt symmetriskt där, tycker jag.


Lycka till med ditt kort nu! Och du, kom ihåg att det blir vintertid på söndag. Tack för att du tittade in! /Anna

Materiallista:


Inga kommentarer: