torsdag 15 februari 2018

Enkel presentask

Vill du göra en personlig presentask, men känner att du inte får till själva lådan som du vill? Kanske saknas tid eller tålamod med att vika en pillrig liten grej? Lugn, bara lugn, här finns lösningen! En färdig liten presentask, lagom stor för t ex ett presentkort, ett smycke eller några goda chokladbitar. Färdig, men inte dekorerad. Och att dekorera är ju det roligaste, eller hur?


Själva asken är en sån som ser ut som en kudde när man vikt upp den. Den är gjord av mörkt craft-färgad kartong och kan antingen målas eller kläs med papper. Jag har gjort en superenkel variant av dekoration, som inte kräver nån särskild formpassning eller pill med millimetrar.


Jag la asken på mitt mönsterpapper och satte en liten markering för bredden på asken. Sedan rullade jag asken på mönsterpappret så att jag kunde se hur mycket som behövde för att pappret skulle gå runt hela. Sedan skar jag ut den biten och vek den runt asken för att få till vecken. Orka mäta! 

Lite Distress Inks - Walnut Stain på kanterna kunde jag inte låta bli att dutta på, sedan satte jag fast mönsterpappret med extra stark dubbelhäftande tejp. Jag vek inte ut asken förrän jag fäst mönsterpappret runt, det spelar ju ingen roll men är enklare att fästa ett papper på en platt ask än på en bullig kudde. Papprets mönster är fint i sig och jag ville inte täcka så mycket av det, men ändå få till plats för blommor och en liten hälsning. Alltså, jag skar en bit av ett tårtpapper och satte på ena kanten. Där satte jag lila och vita rosor, kugghjul (jag har saknat dem!) och pluttesmå svarta bokstäver.

Materiallista:
Kudd-ask (kommer snart i webbshoppen)

Inga kommentarer: