torsdag 22 februari 2018

Snygga kuvert på 5 minuter

Ägnar du många timmar åt att göra snygga kort, som sen ges bort i cellofankuvert eller skickas i vanliga vita kuvert? Vill du höja nivån ett snäpp till? Jag har knepen!

Nu finns det tre olika färgade kuvert i shoppen och fysiska butiken. Visst kan du använda dem som de är, men Jag har några tips som gör kuverten minst lika snygga som korten du ger bort. Det tar inte ens en bråkdel av den tid du lagt på kortet, men ger en extra dimension. Kolla vad jag gjort med mina två gröna kuvert!

Kuvert 1 är ljusgrönt.
Ägnar du många timmar åt att göra snygga kort, som sen ges bort i cellofankuvert eller skickas i vanliga vita kuvert? Vill du höja nivån ett snäpp till? Jag har knepen!

Kuvert 1 är ljusgrönt. Jag har tagit en bakgrundsstämpel och stämplat runt kanten, så att det blir en ram runt tre av de fyra sidorna. På baksidan har jag gjort samma sak, men också stämplat runt fliken. Sedan hittade jag "kramar" på bordet, som jag redan stansat ut, så den limmade jag fast, och avslutade med stickles runt hela kanten. Tog max 5 minuter, plus lite torktid för sticklesen.

Kuvert 2 är mossgrönt. Jag tog en snygg ny stencil och drog vit gesso över stencilen så att det blev snygga vita trianglar över hela kuvertet. Sedan satte jag en bit av ett rutat PL-kort där jag vill skriva adressen, för jag glömde bort att man kanske vill göra det... :) Tog 3 minuter, plus torktid för gesson.


De här kuverten passar perfekt till kortbaserna som är 13,5 cm i kvadrat. Praktiskt!


Materiallista:




Jamen just det. Tips om du vill dekorera en kant med stickles som jag gjorde här ovan: tryck ut en försvarlig klutt med stickles på ett akrylblock och doppa kanten i. Som om du skulle ha socker på kanten av ett glas. Det är lätt att diska akrylblocket efteråt också!

Inga kommentarer: