torsdag 22 mars 2018

Gesso. Livsviktigt och superkul!

Idag ska vi prata lite om gesso. Du som inte riktigt vågat dyka ner i mixed media-kladdet kanske tänker att det är svårt att hålla på med det som en del kallar "klet och kladd". Men du behöver inte vara rädd. Det är inte svårt, men en smula beroendeframkallande.

Jag ska illustrera lite med några bilder som jag visat tidigare, hur man på ett enkelt sätt blir kompis med sin gesso. De flesta scrappare har en burk någonstans, men en och annan har säkert inte ens öppnat sin burk.


En person som håller på med mixed media drar sig inte för att t ex måla ett helt bokuppslag med gesso. Det är en alldeles utmärkt grundfärg som gör att annan färg fäster bättre, både akrylfärg och olika typer av akvarell och vattenfärg. På bilden här ovanför har jag använt gesso i som grund, sedan har jag använt Distress Oxide och Distress Crayons, med och utan extra vatten.


På den här bilden har jag visat hur man kan använda gesso tillsammans med en stencil för att skapa mönster. Ingen pensel har använts, utan istället har jag dragit färgen över stencilen med ett gammal bibliotekskort. Det blir rakt och jämnt, och när kortet är knöligt av för mycket färgrester (kanske diskar jag det inte alltid så noga) så går det lätt att byta ut mot något annat uttjänt plastkort.


Här har jag målat ett tunt lager gesso med pensel på min trädekoration för att göra den lite ljusare. Om man målar tunt, blir gesson mer som ett filter än som ett lager färg. Det går jättebra att använda på vanliga mönsterpapper också, för att tona ner skarpa färger eller ge intryck av att mönstret blekts något.


På det här kortet har jag stänkt med vit gesso utblandad med vatten. Jag har tagit en pensel och sprätt med den mot kortet. Som du ser så är färgen inte ogenomskinlig, den plockar upp lite av den färg som är under. 

Den enda nackdelen jag kan komma på är att gesso torkar ganska sakta. Men vi vet ju att all torktid går att korta ner med en embossingfön! Tänk bara på att inte hålla fönen för nära om du inte vill att gesson ska bubbla när den torkar...

Här kommer en liten lista på saker som är bra att ha när man vill prova att använda gesso på sina alster:

Vit gesso - går att använda till nästan allt. Finns både matt och blank.
Svart gesso - som vit gesso, men mer täckande i och med att den också innehåller svart pigment.
Pensel - det finns många, så klart. Jag gillar den här.
Stenciler - jag kan inte leva utan stenciler! Jag kan nog ägna ett helt sånt här inlägg åt bara stenciler...

Inga kommentarer: