torsdag 1 mars 2018

Tekniktips - embossing med texture paste och mist

Ibland händer det att jag blir tvungen att hoppa ur soffan och scrappa fast jag egentligen gör något annat. Det hände härom dagen. Jag satt och bläddrade i mitt instagramflöde samtidigt som jag drack te i soffan när jag snubblade över en video som jag bara var tvungen att testa! På en gång!

Den nya tekniken som jag testade, och som jag ska visa här, är en variant på embossing med texture paste som jag har visat tidigare. Klicka här för att komma till det inlägget.

Jag har gjort två grejer men visar bara en idag, annars blir det här inlägget sjukt långt. Som du kan se jag har embossat en tag och försökt ta lite steg-för-stegbilder medan jag höll på. För att vara extra pedagogisk har jag numrerat stegen i min beskrivning här under:

Och kom ihåg att inte spraya färg i telefon eller dator under tiden.


Steg 1: ta en tag och en stencil och fäst stencilen över tagen så att den ligger still. 
Steg 2: dra texture paste (kan också gå med modeling paste) över din tag genom stencilen så att det blir ett jämnt lager. Ju tjockare, desto längre tid tar det att embossa.


Steg 3: Spraya med t ex distress spray stains på din tag medan stencilen ligger kvar, så att du får färg i din texture paste men inte på tagen i övrigt.


Steg 4: Dra försiktigt loss stencilen och lägg åt sidan.
Steg 5: Häll genomskinligt embossingpulver över din tag. Se till att du får pulver på alla ytor med färg och paste.

Steg 6: Embossa. Det tar längre tid än när man embossar på något man stämplat, eftersom det är mycket mer fukt som ska dunsta innan embossingpulvret blir varmt nog att smälta. Ta det lugnt och håll inte fönen för nära så du bränner pulvret. Sen är det klart!
Steg 7: Diska stencilen...



Materiallista:
Embossingpulver (genomskinligt)

De små bokstäverna jag använt är faktiskt riktigt bra. Och billiga! De är rätt små, men med en pincett går det fint att sätta dem som man vill. 

Inga kommentarer: