söndag 13 december 2020

Luciadagen och lite julklappstips!

 Hej hallå i mörkret! 

Hoppas allt är bra på Luciadagen och tredje advent. Helt sjukt vad tiden gått fort och nu är det bara 11 dagar kvar till julafton!!

Idag är det min tur att blogga för Idas magasin och jag tänkte visa er en av mina favorit ge bort presenter idag. 

Jag tycker att det är så svårt att köpa presenter till äldre människor, de har allt och önskar sig ingenting. Men någonting som alltid går hem är en chokladask med några lotter till. Det bästa är att om dom vinner kanske man har tur så de delar med sig ;) Vill man inte köpa lotter funkar det lika bra med presentkort eller pengar. 

 Jag valde denna gång två stycken av dessa chokladaskar. Eftersom jag tycker de är lite tråkiga så gör jag om dem lite. 
Jag började med att välja papper och Maja Design har ju papper som jag bara inte kunde låta bli :)
Till den första asken valde jag blå cardstock och så snögubbarna. Snögubbarna tyckte jag var väldigt charmiga och kul på samma gång. 
Jag mätte chokladasken så jag fick dess mått, på cardstocken är det lite större mått medans mönsterpappret är någon mm mindre just för att cardstocken ska kunna synas lite grann. 
Ni ser på bilden vad jag menar och viss är snögubbarna häftiga??
Jag kom ju sedan på att kanterna inte kunde vara den gula fula så jag klädde in dem också. 
Men här tog jag baksidan av snögubbarna och valde det randiga istället just för att bryta av lite och få något som sticker ut litegrann. 

Sedan valde jag en bild från ett av Majas klippark. Dessa klippark med bilder som ser gamla ut älskar jag. Det är något speciellt över dem. 
Här klistrar jag enbart runt tre kanter så ovansidan är öppen för att få plats med mina lotter. 
Bilden är klistrad på cardstock just för att skilja den från snögubbarna men för att få fram lite av färgen i bilden.
Sedan blev det ju ett slutresultat ;) Jag tog ett par sugrör och klippte av så de blev lite mindre och så mina älskade blommor som jag aldrig kan vara utan. Som ni ser så har jag lagt en liten bild där mina lotter ska vara så ni förstår hur jag menar.
Sedan stansade jag ut God Jul och satte på plats i ena hörnet. 
Runt asken har jag även dragit en sträng med "snö". Men tänk på att det inte är så smart att köra fönen för att få snön att lyfta sig för då har man smält choklad XD. 
Jag tog sedan också lite stickels med färgen silver som jag hade på bokstäverna och på blommorna för att få lite glamour på asken. 
Så detta blev slutresultatet på ask 1. Ask 2 lägger jag in bilderna på då jag använt samma metod fast med andra papper. Dock på resultatbilden kommer det lite kommentarer :)





Som ni ser så skiljer sig denna ask mot den förra. 
Till denna valde jag mörkgrönt cardstock och renar som mönsterpapper, fortfarande Maja design :D
I hörnet satte jag blommor, och så hittade jag mina nålar, ni kommer kanske ihåg att ett tag skulle man ha olika nålar sitta i bland sina blommor. Mina har legat i en låda jääääättelänge och så häromdagen hittade jag dom och nu blev det perfekt till min ask. 
Här har jag endast limmat bilden på vänster kant och nederkanten. 
Stansat God Jul i grönt sedan har jag använt wink of Stella på orden.
På blommorna har jag använt mig av Stickels i färgen silver. 
På hörnen har jag använt Liquid Pearls i färgen Bisque. 
Här nedan kommer det jag använt ligga i länkar, bara att klicka på så kommer ni direkt till den varan i webshoppen. 

Vad har jag då använt:


Där var nog allt jag använt till dagens alster! Hoppas jag kunnat inspirera er och kom ihåg köp minst två av varje när ni ska göra en chokladask, jag gjorde bort mig och köpte bara ett cardstock av varje, tur jag hade hemma och att det är nära till Idas Magasin från mig ;) 
Så minst två ark av varje beroende på hur stor chokladask ni har!

Ha en fortsatt trevlig tredje advent!!

Många Luciakramar 

Maria 













Inga kommentarer: