torsdag 30 mars 2017

Presentkort i 3D

Idag vill jag visa ett roligare presentkort som jag gjorde till min svåger för några dagar sedan. Jag hade tagit reda på att han behövde en ny skottkärra och tänkte att ett presentkort blir ju perfekt, så kan han välja själv vilken skottkärra han ska ha.


Jag började med vitt, slätt cardstock och skar ut två kvadrater, som skulle bli botten och lock till mitt kort. I det här fallet är de 4,5 tum. Sedan skar jag två remsor som blev kanterna på den lilla asken, 1 tum breda och 4 tum mellan hörnen. Jag skar ut så att det blev en extra flik i ena änden på varje remsa, så jag kunde limma ihop dem och forma en kvadrat. Jag limmade fast askens ram direkt på botten.


Efter det var det dags för locket. Jag skar ut ett svart mönsterpapper och ett grönt, så att det blev en snygg inramning och tejpade fast dem på lockets ovansida. Sedan gjorde jag ett gångjärn genom att ta en remsa som var 1 tum bred och 3 tum lång och biga den längs med långsidan på mitten. Den remsan limmade jag fast först på insidan av asken och sedan lade jag locket på så att det blev rakt. När man gör så gillar jag att jobba med flytande lim, det ger lite mer tid att flytta och rätta till. När gångjärnet hade torkat gjorde jag en likadan remsa till motsatt sida, som jag bara limmade fast på insidan av locket. Då fick jag en flik som håller igen asken, men där man också kan öppna och titta inuti.


Jag byggde ihop en liten skottkärra av mönstrat cardstock och ståltråd som jag limmade fast på locket. Till sist dekorerade jag med blommor, washi och siffror i silver.

Sedan skrev jag en liten hälsning i botten av asken innan jag gav bort den.

Ha en fin dag och kom ihåg: ett presentkort går alltid att göra roligare! /Anna

Materiallista:
Falsben (att biga med)

Inga kommentarer: