lördag 2 februari 2019

Idas egna stämpel Chokladkort!



Hej!!

Efter ett par veckors frånvaro är jag nu tillbaka :) 
Efter sjukdomar och lite personliga angelägenheter så har jag äntligen fått tillbaka min inspiration.

Idag tänkte jag visa ett chokladkort. Idas magasin har gjort egna stämplar och dom är underbart söta och roliga. Ni har säkert sett några inlägg av Idas andra DT:s :)

Jag fastnade för denna som jag ska visa idag då den är rolig och såååå användbar!!
Men för att kunna skapa kortet behöver jag ju lite tillbehör! 
Jag har använt till detta kort: Linjal, Tacky glue (favoritlimmet), sax, skärmaskin och min nya favorit vid användandet av stämplar min stamp platform från Tim Holtz!! 


Jag hittade beskrivning på nätet efter att jag googlat runt lite. Man kan använda cardstock som bas men jag valde att använda Primas dubbelsidiga papper enbart. Kortet ska ges till en person som gillar enkla saker och inte en massa krusidull ;)

Beskrivningen jag använde var väldigt enkel att följa. Detta är mitt första chokladkort så jag ville inte ha något avancerat till att börja med. Men fick mersmak och kommer göra fler chokladkort i framtiden.  Men googla på chokladbeskrivning så kommer det upp flera alternativ så kan man välja den man vill och tycker känns rätt för dig!! 
Efter denna beskrivning så mätte man bredden på chokladkakan och plussade på 0.5 cm

Jag använde en vanlig marabou chokladkaka 200 gram men man kan använda vilken chokladkaka man vill till denna beskrivning :)

Jag använde en marabou chokladkaka den är ca 9 cm så det blev 9.5 cm på bredden. 
sen ska man ju vika kortet så då biggade jag vid 9.5 cm och mätte ut 1,2 cm för själva kanten. Sedan blev det 9,5 cm igen och återigen 1,2 cm för kant. Kvar nu är det 5 cm som ska bli en ficka att lägga chokladkakan i. Så beskrivningen så här långt är:
Chokladkakans bredd + 0.5 cm sedan det som blir kanten 1,2 cm, chokladkakans bredd igen 9.5 cm och så nästa kant 1,2 cm och så lägger man till 5 cm till för fickan. 
Sedan är det längden på chokladkakan. Marabous största chokladkaka är 23cm så då fick man plussa på 4 cm för vikkanterna för fickan. 
på varje sida där man ska vika fickan skar jag bort det överflödiga utom 2 cm på varje sida.
Sedan biggade jag 1 cm och så 1 cm på varje sida klippte bort dom yttersta flikarna för att man ska kunna vika in kanten så att det blir en ficka. 
Jag använde tacky glue då jag vill att det ska fästa ordentligt och inte lossna. Det går att använda dubbelhäftande tejp men har man otur så lossnar tejpen efter ett tag och då är kortet förstört dessutom tycker jag att lim håller bättre för tyngden av chokladen. 

Ni ser hur snyggt det blir med det dubbelsidiga pappret från Prima. Det är stabilt och snyggt!
På insidan valde jag att sätta en liten vit lapp att skriva på.
Tex en hälsning till personen som ska få kortet. 
Sen använde jag min älskade stamp platform! Det bästa med den är att om man "glömt" att trycka färg på hela stämpeln kan man bara ha på mer färg och stämpla igen för det blir på samma plats oavsett hur många gånger du stämplar, det blir inte dubbelstämplat ej heller blir snett utan det blir på samma plats. Jag älskar den! 

Jag har valt att använda Idas magasins egna stämpel tax så mycket länk har ni här:

Så kul stämpel som passar perfekt när kortet ska vara ett tackkort! Det blir lite roligare och inte det vanliga som ibland kan kännas stelt. 
Jag använde mina distress markers för att måla taxen. Färgerna jag använde är till taxen: Vintage photo, till tassen och munnen: abandoned coral och till tungan: festive berries,
Jag ville ha något bakom taxen som lyfte den lite så jag valde svart cardstock. 
Så nu det färdiga resultatet :D
Hoppas ni blivit inspirerade.
Detta kort är ganska enkelt man dekorerar och använder de papper man vill. Antingen ett cardstock som bas som man sen använder mönsterpapper på eller som jag gjort idag ett enda mönsterpapper som är dubbelsidigt och dekorerar enkelt. Det är bara fantasin som sätter gränser :)

Vad har jag använt från Idas magasin:

Svart Cardstock
Mönsterpapper från Prima
Tacky Glue det bästa limmet!
Ett band i lime som håller ihop kortet
Stamp platformen från Tim Holtz
distressmarkers vintage photo, abandoned coral och festive berries
och så självklart stämpeln Tax så mycké!!

Tack för denna gång! Hoppas ni fått lite inspiration och har tid att scrappa i dettas snöoväder som dom varnat för ska komma idag. (vilket gör det till en perfekt pysseldag!! ;) ) 
Hoppas ni får en fin lördag!!
Kramar
DT-Maria


4 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt

Maria sa...

Tack så jättemycket 😃

Unknown sa...

Fiiint��

Maria sa...

Tack så jättemycket 😃