söndag 3 februari 2019

Små gå-bort presenter

Hallå!

I eftermiddag ska vi på middag hos mina svärföräldrar som fyller och nyss har fyllt år och det är SÅ svårt att hitta något bra att ge!
När man ska gå bort, är bjuden på middag eller ska till någon som fyller år och som redan "har allt". Eller som i vårat fall, tillsammans med ett presentkort på något annat, kan det ju vara kul att ge en liten egengjord present.
Jag gjorde ett chokladfodral med en fin choklad i till henne och dekorerade en liten cellofanpåse med m&m's åt honom.
Jag har som vanligt inga beskrivningar jag går efter utan mäter efter eget huvud, tycke och smak. (Ska försöka beskriva hur jag tänker)
Till chokladfodralet mäter jag efter den sortens chokladkaka jag köpt hur lång den är och lägger till tjockleken på chokladkakan på ena sidan till botten, den andra sidan är ju öppen. Sedan mäter jag omkretsen på chokladkakan och lägger till 1-2 cm för att ha en kant att sätta ihop den med. Bigar alla kanter runt och i botten, klipper upp de små flärparna i botten så jag kan vika in dom och limma. Men innan jag limmar mäter jag ut vart jag har mitten så jag kan puncha ut "greppet" med en bit av min 1 inch punch. Sedan limmar jag ihop botten och sidan. Efter det kan man välja att dekorera den precis som man själv vill.
Till cellofanpåsen (dessa hade jag fått av en vän, annars hade jag nog letat efter såna med platta bottnar) så mätte jag bara bredden och tog remsorna lite smalare än själva påsen. Jag gjorde två likadana remsor från ett helt ark och limmade ihop i botten. Fyllde påsen och mätte, bigade och kollade ut vart jag ville ha hålet. Letade på en die som var lagom stor och stansade ut hålet. Mätte hur "stor" jag ville ha påsen och så klippte jag av remsorna lagom långa. Jag klippte även av påsen en bit eftersom den var lite onödigt stor. Jag dekorerade den och sedan vek jag ner påsen i överkant och häftade ihop med en häftapparat.
Till detta gjorde jag även en tag med presentkortet som jag missade att fota.

Det som användes till mina alster var:
Cardstock, mönstrat cardstock, spetsband, blommor, blad, rhinestones, woodveners, dies, sidekick, punchar, stämpeldyna, duttar, häftapparat, wellpappmaker (gammalt verktyg jag har hemma) och en cellofanpåse (fått av en vän).

Inga kommentarer: