söndag 17 oktober 2021

Chokladkalender till jul!

Hej på er!
Jag fick förra veckan en beställning av min
moster på en chokladkalender som hon ska ge 
till min kusin Iben när det blir december.
Så hon får öppna en lucka från 1 december fram till
julafton!
Jag konstruerade kalendern själv och 
så här blev den:
Det är en stor låda/box med små askar i.
Ifall ni blir inspirerade till att också 
göra en julkalender så lägger jag ut detta
inlägget nu så ni har gott om tid 
till att göra den, för lägger jag ut det i december
så är det ju för sent.
Iben kollar ju ändå inte i bloggen
så det gör inget att jag lägger ut nu.
När jag hade gjort klart hela kalendern så blev det lite spillbitar över.
Både i cardstock och i mönsterpapper, så jag gjorde en liten tag till kalendern. 
Stansade ut en bit rött papper med en fin die (från eget "skafferi" men liknande från Card Deco finns i butiken)
Rev sen ut en bit beigebrunt papper lite random för att få lite cool känsla på etiketten.
Färgade in kanterna på papprena med Distressfärgen Walnut Stain.
Stansade ut "Jul" med Idas fina die.
Färgade in ett papper med Distress Ink, "Rustic Wilderness" för att sen stansa ut lite kvistar ur pappret som jag har bakom den röda blomman. "Rustic Wilderness" är en riktigt fin grangrön färg som passar perfekt när man ska göra julalster.

Baksidan på kalendern:

Så här ser det ut när man öppnar:
När jag skulle sätta på locket på lådan så märkte jag att locket var lite för litet så jag tänkte lite fel men det åtgärdade jag genom att klippa isär sidorna så locket anpassar sig lite efter lådan.
Och då bestämde jag mig för att dra ett band runt för att hålla ihop kalendern.
Ibland blir det lite fel men man kan oftast rätta till det på något sätt. Det blev bra ändå tycker jag.
Här har jag skrivit att det är jag som gjort kalendern.

Jag gjorde askarna så att dom passar de små chokladbitarna från Marabou.
För att göra askarna så mätte jag chokladen och lade till 0.5cm på bredden, på längden och på höjden. Askarna är gjorda i Cardstocket "Blush Red Dark" från Bazzill. Det gick åt totalt 6 cardstock för alla askar. Mönsterpapprena jag använt är från Maja Designs block Holiday in the alps.
Just detta block är tyvärr slut i butiken men 12"x12" papper i samma kollektion finns hos Idas!

Inkade in kanterna på papprena med färgen Walnut Stain. Jag skrev siffrorna 1-24 med en guldpenna på ett mönsterpapper och klippte ut dom. Limmade sen ner siffrorna på askarna. Jag kan varmt rekommendera Aleene´s Tacky Glue. Det torkar genomskinligt, är lätt att applicera och är lagom tjockt. Siffran 24 gjorde jag lite större och hade också på lite snöglitter runt så den skulle framhävas lite mer. Även några guld-halvpärlor satte jag på asken 24.

När jag gjorde lådan så började jag med att lägga upp alla askarna i tre rader.
Åtta stycken på varje rad och sen mätte jag alla tillsammans. Lade sen till 1 cm på bredden och längden. Lade till 0.5 cm på höjden.

När man gör locket så lägger man till några millimeter på lådans bredd och längd-mått.
Det gör man eftersom locket behöver vara lite större än lådan för att gå på.
Jag lade till 2 millimeter men eftersom jag efteråt när jag hade gjort locket gjorde små "hörn" i kraftigt guldpapper på min låda så blev locket lite för litet. Jag skulle rekommendera att göra 3 eller 4 millimeter större om man vill göra "hörn". Annars räcker 2 millimeter utmärkt.
Det som är bra med att göra "hörn" är att lådan blir lite mer stabil i just hörnen.

Både locket och lådan gjorde jag i vitt cardstock och klädde dom med mönstrade 12"x12" papper från Majas kollektion Christmas Season.
På utsidan av lådan har jag pappret Gift Shopping och till locket har jag pappret Advent.
Även här färgades kanterna in med "Walnut Stain".
Jag har inte fäst de små askarna i lådan för Iben ska kunna ta ut dom när hon öppnar.
Nu har jag visat er hela kalendern. Hoppas att ni också kanske vill pröva att göra en!

Material som jag använt:

Tack för titten. Varmt välkommen tillbaka in till bloggen nästa vecka igen!
/Anton

Inga kommentarer: