söndag 3 oktober 2021

ATC-Artist Trading Cards!

Hejsan!
Idag är det söndag och det är min tur att blogga!
Jag har de senaste veckorna tittat mycket på Youtube där folk gör ATC-kort och jag blev så sugen på att testa själv.
ATC-kort står för Artist Trading Card och är kort som man kan byta med andra som också håller på med scrapbooking och mixed media. För att samla på konst från andra kreativa personer. På kortens baksida skriver man lite information om sig själv.
Man kan sen stoppa ner dom i speciella plastfickor för samlarkort.
Jag har köpt såna fickor som jag satte in i en vanlig kontorspärm där jag kommer samla mina kort.
Både dom som jag gjort själv och dom som jag i framtiden kanske får.
Måttet för dessa är alltid 2,5 x3,5 inch.

Här kommer mina första tre ATC-kort som jag gjorde! 
Det är en serie med tre kort som jag döpte till "Tropiska vindar". En serie betyder att man gör några kort i samma tema men inte likadana. Gör man flera exakt likadana så kallas det edition. Man kan också göra enskilda kort som inte ingår i en serie eller edition och då kallas det för ett unikt kort.
Jag har kombinerat olika papper från Maja Designs block Tropical garden.
Har kraftpapper som bas och Vanilla-cardstock från Bazzill som mattor bakom mönsterbitarna.
Inkade in kanterna på papprena med Distressfärgen Walnut Stain.
Till detta kort klippte jag ut en läcker kakadua från klipparket och satte en bit ostduk under den som jag hade färgat in lite med "Walnut Stain"-färgen. Stämplade texten "helt perfekt!", klippte ut texten, inkade kanterna med stämpeldyna i silver och fäste den med 3D kuddar. Hade sen Glossy Accents på fågelns ögon och näbb. Avslutade med två halvpärlor i silver.

Här har jag stansat ut en bild på två fåglar med en av Card Decos "Scallop Circle"-dies.
Ordet "glädje" kommer ifrån ett reklamblad som jag klippte ut. För att det skulle passa lite bättre med papprena så färgade jag in ordet med "Old Paper" och den bruna färgen.

Till detta stansade jag ut en tag med dies (från mina gömmor) som jag drog ett band igenom.
Jag fäste sen en utklippt blomma med 3D kuddar på tagen. Stansade sen även ut ett lite vinrött mönstrat papper med en "Stitch Ellipse"-die och embossade texten med embossingpulver i silver.
Just detta pulver heter Silver Tinsel och är från Ranger. Det är från mina gömmor men ett liknande som bara heter Silver (från samma märke) hittar ni hos Idas.

Här på bilden ovan kan ni se hur baksidorna ser ut. Jag har köpt digitala stämplar som vi skrev ut på lite tjockare papper. Sen fyller man i information om sig själv. Har man inga stämplar eller digitala stämplar för ATC så går det lika bra att skriva allt för hand. Det som ska stå med är vad serien eller det enskilda kortet heter och vilket nummer kortet har. Alltså om man har en serie på 3 kort som jag har här så är det första kortet jag gjorde 1 av 3, det andra 2 av 3 och det tredje är 3 av 3. Har man bara ett kort så ska det stå 1 av 1. Datumet man skapade kortet måste också vara med och namn på den som gjort det.
Har man en blogg eller t.ex. en Instagram kan man skriva ner det också.

Jag gjorde också en serie som har fika/cafe tema som jag döpte till "Härlig fikastund".
Majas papper Little Street Cafe passar ju då perfekt.
Jag lekte med papprena från blocket och bilderna från klipparket. Jag har använt vitt och lila cardstock.
Inkade kanter med Distress Ink, "Seedless Preserves".
När jag gjorde det här kortet så valde jag en bild med en tekanna, en tekopp och en muffins.
Den ser så god ut! Stansade kanterna på dom lila cardstock-bitarna och mina mönsterbitar.
Jag plockade sen fram en ljuslila Apple Blossom-blomma. Jag ville ha lite guld på alla tre korten med fikatemat så jag färgade in blomman med guld-stämpeldyna och skrev "fika" med stickers, också i guld. Jag avslutade med lila små pärlor.

Har här klippt ut en bild på en som sitter och fikar och även en muffins klippte jag ut.
Lekte med lite olika stansar för att göra snygga hörn på vissa av papprena. Har halvpärlor i guld.

Har här en bild med fika och innan jag satte fast bilden så knöt jag ett guld-band runt.

En serie med temat kärlek som heter "Kärleken övervinner allt" kommer nu!
Jag har använt papper från Majas "Celebration"-kollektion. 
Infärgade kanter-Distressfärgen Victorian Velvet.
Har på alla tre kort stansat ut ett hjärta och sen stämplat "Kärlek".
Jag hällde sen på embossingpulver i guld och värmde på med embossingfönen.
Som matta bakom ena mönsterbiten har jag metallicpapper från Card Deco.



Nu kommer några enskilda/unika kort. Alltså kort som inte ingår i någon serie.
Jag valde ett papper från Kaisercraft ur deras kollektion Sage & Grace till detta.
En mörkare grön färg inkade jag in kanterna med.
Basen är av turkosgrönt papper. Har stansat ut "kramar" ur metallicpapper med Idas egna die som jag klippte av lite så det bara blev "kram".

Nu kommer ett kort som jag döpte till "Star".
Det härliga rosa mönsterpappret jag använde är från "Denim & Girls"-serien.
Sidan med stjärnor har jag som bakgrund på mitt kort och jag klippte ut en stjärna av baksidan på samma papper. Texten är från papprets nedre "remsa".
Jag färgade in papperskanterna med Distress Ink, "Spun Sugar".

Mitt sista kort som jag visar idag heter Kreativitet!
Basen är av cardstocket "Admiral" från Bazzill.
Som på förra kortet har jag också "Denim & Girls"-papper, fast denna gång ett i blått.
Färgen Faded Jeans för infärgade kanter. Stansade ut en tag ur ett blårutigt papper.
Med stickersbokstäver i silver skrev jag sen "Var kreativ".

Så här ser det ut när jag satt in alla kort som jag hittills gjort i pärmen:

Nu har vi kommit fram till materiallistan!

Det var allt för mig idag! Nu är det redan oktober och det betyder att Halloween snart är på ingång.
Så nästa söndag är det dags för mig att visa lite Halloween-alster. Varmt välkommen då!
/Anton

Inga kommentarer: