söndag 10 oktober 2021

Halloweenkort!

Hej på er allihopa!
Hoppas allt är bra med er och att ni haft tid att scrappa en del nu när det är ruggigt höstväder ute och man är inomhus mycket.
Som jag lovade i förra blogginlägget jag gjorde så är det Halloweenkort som jag visar idag, för det är ju oktober och Halloween är på ingång. Jag satt förra helgen och skapade dessa kort. Det är så himla roligt att göra Halloweenalster för man får göra dom lite busiga, läskiga och ruggiga.

Jag var förra veckan i butiken och köpte bland annat några fler Distress Oxide Sprays som jag hade förbeställt. Dom finns nu också att köpa i butiken. När jag skulle göra mitt första kort började jag med att spraya färgen Crackling Campfire på ett akvarellpapper och sprayade också lite vatten på med min Distress Sprayer.
Jag torkade färgen med min embossingfön och gick sen på med Distress Ink, "Iced Spruce" genom en Tim Holtz-stencil, på lite olika ställen. Sen gick jag runt pappret med färgen Black Soot för att få till en läskig, ruggig känsla och en inramning av bakgrunden. Jag rev sen ut bitar från ett orangefärgat mönsterpapper som jag färgade in lite i svart.
Pappret heter Maize och är från BoBunnys kollektion Dot Chevron.
Valde en bild från ett klippark med Halloweentema och satte mina utrivna mönsterbitar och även lite ostduk bakom bilden. Jag tog efter det fram ett Halloween-stickersark och valde några stickers med olika ord som jag tyckte kunde passa bra. Jag tog orden "Halloween", "Spooky" och "Scary".
Skar till en matta av svart cardstock och monterade allt på en kraftfärgad kortbas med Tacky Glue.
Jag knöt en rosett av jutesnöre och dekorerade med en mörk genomskinlig rhinestone i varje hörn.

När jag gjorde nästa kort så använde jag också Oxide Spray, sprayade på lite vatten och torkade färgen.
Genom en stencil som heter Flourish så inkade jag in Distress Ink, också i färgen Crackling Campfire.
Sen gick jag runt kanterna med färgen Gathered Twigs.
Min kraftfärgade kortbas mäter 10,5x15cm.
Jag klippte ut "Halloween" och en svart katt från en av klipparkets bilder.
Limmade sen ner ordet på en bit av BoBunny-pappret som jag hade rivit ut.
Katten har jag satt fast med foamtejp på en cirkel med "scallop" kant som jag stansade ut med en
die från Card Deco. Sen var det klart!

Nu kommer ett Fancy fold card!
När man öppnar kortet så blir det som en "pop upp" del med paneler som man dekorerar lite fint.
Jag hittade tutorial på kortet i en Youtubevideo.
Basen är gjord av orangefärgat cardstock, har mattor i svart cardstock och mönsterpapper från Maja Design. Inkade in kanterna på mönsterbitarna med Distress Ink, "Carved Pumpkin".
Jag visar först kortets framsida:
För att få lite mer djup i bilden så färgade jag in kanterna rejält först med orange färg och sen med "Black Soot". Bakom den läskiga bilden så satte jag fast jutesnöre lite huller om buller för att det skulle hända lite mer på mitt kort. Har rivit ut en bit av baksidan på klipparket där det är pumpor på och färgat in den med både orange och svart Ink. Dekorerade med två rosor i orange färg och rhinestones.
För att stänga kortet har jag vitt band.
Så här ser det ut när man öppnar:
Har lekt med stickers och mönsterpapper! Som ni ser på denna bild har jag längst ner till höger satt en bit papper som jag stansat kanterna på där man kan skriva sin hälsning.
Jag stansade också ut två små fladdermöss.
Glossy Accents hade jag på kattens ögon och på fladdermössen för att dom skulle få lite 3D känsla.
Kortets baksida blev så här:

Eftersom jag snöat in på det här med ATC-kort så fick det bli även några i Halloween-tema.
Använde samma stickers och klippark som jag har använt till de andra korten.
Häxorna på de två korten till vänster har jag alltså klippt ut från en av klippbilderna.
På två av korten har jag satt lite ostduk. På det ena har jag satt det bakom spindeln så det ser ut som spindelnät och på det andra bakom kitteln.
Denna serie är på tre kort och den heter "Spooky Halloween".
Hoppas att ni också tar er tid att göra lite Halloweenkort för det är så himla roligt!

Materiallista:

I webbshoppen finns en hel Halloween-kategori där alla Halloweensaker finns samlade på ett ställe!

Om ni vill se mer vad jag skapar så har jag en Instagram där jag heter: anton_pyssel

Jag startade i veckan också upp en egen blogg där jag visar lite alster när jag får tid.
Tack för titten och ha en trevlig dag!
/Anton

Inga kommentarer: