torsdag 11 oktober 2018

Tegelvägg med distresser

Att man inte kan mura betyder inte att man inte kan göra en tegelvägg. Med rätt verktyg kan man göra en fjäderlätt tegelvägg som present eller pepp. 

Jag har använt en mask som ser ut som tegel, och fyra olika distresser i gult, orange, rött och brunt (se listan längst ner i inlägget) och färgat in en kortbas. Jag började med att göra några stora fält i gult, sedan några mindre i orange och två små i rött. Sedan gick jag över hela ytan med orange och rött tills jag var nöjd, innan jag till sist använde den bruna färgen runt kanterna för att ge min distress-yta ännu mer djup. 
 

När det hade fått torka lite, tog jag en mask med hönsnätsmönster och färgade in lite med svart distress ink. Jag tvättade samma mask och tog sedan gesso och la på ganska tjockt över med en palettkniv, lite överlappande över det svarta. När gesson hade torkat, skvätte jag lite med svart mist på min bakgrund, innan jag lade den åt sidan för att torka ordentligt. 


Nästa dag tog jag upp kortet igen och valde ut rosor, ett bär, blad, kugghjul, och en fjäril att dekorera med. Rosorna har jag också målat med stickles på, för att de ska sticka ut ännu mer. I mitten skulle jag kunna stämpla en text eller sätta en hälsning, men jag väljer att låta det vara tomt. Sist av allt satte jag dit två remsor washitejp som jag hade liggande.

Materiallista: 

Inga kommentarer: