torsdag 25 oktober 2018

Tips på bra att ha-grejer

I min pysselstudio finns det viktiga saker och mer viktiga saker. En del grejer kan ta slut utan att det gör något, medan andra måste jag bara ha hemma! Som tur är, jobbar jag nära Idas Magasin och det är aldrig något problem att smsa om det är panik för att något tog slut kvällen innan. Så himla bra!

Idag ska jag visa 5 saker som jag bara MÅSTE ha! 

1. Lim - Jag klarar mig inte utan lim. Mitt favoritlim är Aleene's Turbo Tacky Glue. Det behövs pyttelite lim för att fästa en blomma, en metalldekoration eller nästa lager papper. Limmet torkar superfort och genomskinligt, så det syns inte när det torkat. 



2.  Tags - Jag gör allt på tags. Stämplar och färglägger, distressar, embossar, stansar... You name it! I butiken finns Tim Holtz tags i två storlekar och jag har alltid några av varje storlek hemma. Behövs ett snabbt kort när man är bortbjuden, eller när man kommer på att grannen fyller år? Ta en stencil, lite distress ink och färga in, stämpla ett grattis och du är klar! 



3. Distress Inks - Allt blir bättre med lite färg! Distressa kanterna på pappret i brunt eller svart. Färga in en tag i alla regnbågens färger, stämpla med dem, måla med dem... Jag har många olika färger, men långt ifrån alla. Om du vill ha fler, men inte vet hur du ska välja nästa färg, fundera på hur du skulle använda den nya färgen. Vill du ha en knalligt rosa till nästa gång du ska göra ett kort? Eller ytterligare en brun nyans till nästa shabby chic-alster? Oavsett, finns nästan alla färger hos Yvonne i butiken. Skulle du fråga mig, skulle jag säga att du ska ta en knallig färg. En brun har du väl redan? ;)



4. Stenciler - Ihop med distresserna, en penna och en stämpel kan du göra så mycket kul med stenciler! Lager på lager, eller infärgat med en ensam färg, kan du göra massor med roliga effekter. Allt från några pilar eller stjärnor i ett hörn till en helt prickig bakgrund till en LO. Bara fantasin sätter gränserna.



5. Kugghjul! Gears! Jag kan inte vara utan dem! De ruffar till det gulligaste rosa kortet, skapar ett blickfång tillsammans med en blomma eller en knapp, och tillför alltid struktur och en detalj som ofta är oväntad. 


Inga kommentarer: