söndag 7 oktober 2018

Virkad halskrage

Idas Magasin har tagit in garner, det heter Red Heart. Ett helt underbart garn att virka i. Det går även att sticka med det garnet också så det är bara fantasin som sätter gränser.
Jag beslutade mig för att virka en halskrage. Mönstret finns hos pysselnettan. Virkade med två trådar då halskragen ska bli lite tjockare och värma när det är kallt.
Virkade med virknål nummer fem.
Blir en varm och tät virkning och jag virkar 74 varv för vuxen det blir ganska lagom stort och då sitter den bra kring halsen och ner och täcks av tex jackans dragkedja och halslinning. Den går snabbt att virka och är en perfekt present att ge bort både till barn och vuxna. Idas Magasin har fler färger att välja på jag fick grå det är en bra färg som passar både kille och tjej.
Så det färdiga resultatet! Om man vill kan man även klä "fliken" med knappar. Själv tycker jag att den är snyggare utan knappar och lättare att ha under jackan. Ett nystan räcker till en halskrage för vuxna trots att den är virkad med två trådar. Så härligt mjukt garn!

Hoppas Yvonne inte kommer frysa nu i vinter.





Material jag använt:

Red Heart grå från Idas Magasin
virknål nummer 5 från egna gömmor.

Får se vad jag kan hitta på till nästa gång! Tills vi hörs igen!

 Kramar Maria

Inga kommentarer: