tisdag 21 maj 2019

GREAT THINGS TAKE TIME

Hej!

I dag vill jag visa er en Mixed media canvas som jag har knåpat i hop.

Så här gjorde jag:

Jag började med en canvas som var 18 x 12 cm.
jag tog en stencil och drog modellingpaste över den och lyfte sedan bort den och då fick jag ett snyggt mönster som jag ville skulle bli tydligt även mot slutet.
Jag rotade fram diverse pynt och skrot och limmade fast dom direkt på tavlan.
Då såg den ut så här:


Den runda swirliga grejen upp till höger är en trädekoration från Filigranki som jag bara älskar. Finn flera stycken olika i shoppen. Länk finns i produktlistan längst ner i detta inlägget.

Sedan målade jag allt med svart gesso.
Då såg den plötsligt ut så här:


Jag lärde mig att måla svart först och sedan limma fast sakerna och gå över med svart gesso igen. Men man lär så länge man lever och därför blev det lite pillrigt emellanåt.

När gesson hade torkat så målade jag med lila metallic färg ovan på allt.
Men nu behövde jag inte vara så nogran. Bara det blev lila så kändes det bra. 
Då såg den ut så här:


Men ännu var jag inte klar.
Jag målade den med lite blå metallicfärg också.
Då fick den ytterligare lite djup i det metalliska.  
Då såg den ut så här:


När allt hade torkat så gick jag över nästan alla delar med metallique wax från Prima.
Jag använde en torr pensel och tog ytterst lite wax på toppen och drog försiktigt ut waxet på de delar jag ville skulle "poppa" lite extra.
Jag skvätte även lite vit gesso som jag spädde ut med lite vatten för att få ytterligare en dimension.

Då såg den ut så här. (Närbild)


Att skapa något i Mixed media tar helt enkelt tid.
Man måste ofta vänta tills färgen har torkat. I bland kan man skynda på det med en Heat tool. Men oftast så får det helt enkelt ta tid.
Men när allt hade torkat och jag hade satt på en klisterlapp med en text på så fick min tavla vara klar.
Och då såg den ut så här:


Här kommer en produktlista.
(Klicka på texten för att komma till shoppen)

Metallic färg  - Lila (endast i fysisk butik)
Metallic färg - Blå (endast i fysisk butik)


Hoppas ni finner inspiration.
//Madde

Inga kommentarer: