lördag 11 maj 2019

Ljuskort

Hallå!
Då var det lördag igen och min tur att blogga! Förra veckan var Idas magasin på scrapträff i Sköllersta och då var jag med så då blev det inget inlägg. 
Men denna vecka kör vi igen! 
Så jag tänkte visa ett ljuskort denna gång. Färdigt mått 15 cm x 12,5 cm. Jag googlade runt och till slut hittade  jag en modell jag gillade hos skrotboken.
Jag började med att skära cardstocken 15 cm x 30 cm och även mönsterpappret 14,5 cm x 30 cm
Jag bigade sen cardstocken vid 1 cm, 3 cm,  7 cm, 9 cm och 21,5 cm.  Detta gjorde att pappret blev delat i sex delar.  Jag skar till mönsterpappret i 1,5 cm, 3,5 cm, 1,5 cm, 12 cm och 8 cm. En halv cm kortare än det jag bigat på cardstocken.




Sedan var det dags för att skära ut hålet för ljusen. Där är det viktigt att man mäter NOGA! På 4 cm delen på cardstocken ska du mäta ut mitten och där ska hålet vara 2 cm x 10 cm.
På mönsterpappret mäter du ut 2,5 cm och 10,5 cm.









Här är resultatet av utskärningen av hålet. 
När det är klart så är det dags att klä kortet med mönsterpappret. 
Sen skar jag till ett band. Men mitt ögonmått var inte det bästa så det blev lite kort. Det ska sättas på insidan av kortet så man kan knyta runt och låsa ljusen. 
Och samtidigt så fixade jag till ”facket”.






Jag använde ett gelatinblad som ”glas” för ljusen.




I facket kan man sedan ha en tag. Den kommer jag fixa till senare när kortet ska ges bort.
Sen var det dags för dekoration. Jag använde idas magasins egna die grattis den stora modellen. Länk här: https://idas-magasin.storedo.com/p/grattis-2---stansmall

Det färdiga resultatet!


Vad har jag använt från butiken:  

Brunt band (denna finns i den fysiska butiken kolla med Yvonne)
Mönsterpapper Prima finding the way


Gelatinbladen är från mitt skafferi finns i alla välsorterade matbutiker ;)

Hoppas jag inspirerat er idag med! 

Många kramar DT-Maria 




Inga kommentarer: