söndag 3 mars 2019

Påskfeeling

Hej igen!
Efter att ha haft en total idétorka och gått å kliat mig i huvudet å undrat vad jag skulle hitta på tills idag så kom den... Påskfeelingen! Lite sol, om än kyliga vindar, och vårens första tussilago var väl ungefär det som krävdes för att jag skulle få den.
Resultatet blev en explosion av klet och kladd, det var ett tag sedan jag hade så kul! Det här med mixed media är ju verkligen det som ändå tilltalar mig allra mest när det kommer till kritan.


Jag började med en halva av ett påskägg (det k.a.n tänka sig att det kommer fler såna vad det lider, har flera idéer i huvudet efter dagens bonanza!) som jag målade med vit heavy gesso. När den torkat gick jag loss med små remsor av ett gammalt bokblad och mitt tacky glue. Limmade kors och tvärs och lämnade en del "blanka" ytor. Sedan tog jag en distressdyna och blending tool och färgade in de "blanka" ytorna och lite runt omkring. Använde Multi Matte Media på hela och Crackle paint på de "blanka" ytorna. Torkade med min embossing fön och sedan smetade jag på lite metallique vax rich copper med fingret på de "blanka" ytorna. (Som nu inte alls är ett dugg "blanka" längre) Sprätte lite färg med en distresspray (ofta när jag inte vill ha en tunn jämare dusch som det blir av att spraya så skruvar jag av korken och sprätter med röret istället!)


 Limmade på lite trassel, en stor woodvener fjäril som jag också kladdat in med koppar, några craftfärgade blommor och några halvpärlor. Satte en bit spetsband runt nederkanten och det fick bli en liten specialare då bandet var för kort. Jag trädde i ett snöre i början och slutet och knöt ihop det hela med en liten rosett. Avslutade det hela med att sätta dit en liten bit wellpapp som jag distressat kanterna på och limmat dit ett woodvener hjärta på då jag tyckte att det saknades nåt.


Så kul! Och om du ännu inte har provat på mixed media och är sugen på det- Vad väntar du på?!? Prova! Bara gör det! Du kommer inte att ångra dig!
//DT Hanna-Maria

Och sist men inte minst, länkarna till materialet:
Vit Heavy Gesso , tacky gluemultimedium matte, Distress crackle paint, distressdyna, blending tool, distress stain spray, metallique wax rich copper, blommor, halvpärlor, woodveners, embossingfön.

Inga kommentarer: