söndag 29 augusti 2021

Album 2021!

Hej allesammans!

Som ni vet så älskar jag att göra kort, presentpåsar, askar mm. Jag har tidigare inte varit så sugen på att göra album och så. Har väl testat att göra någon LO för typ ett halvår sen men då kände jag att det inte var min grej. Men för drygt en vecka sen så ändrades mitt ointresse snabbt för göra LOs då vi skaffade en liten söt Shih Tzu hundvalp som jag direkt blev tokkär i. Han heter Enzo!

Jag fick tanken att jag ville spara våra minnen med honom och då bestämde jag mig för att göra mitt första riktiga album. Tänker även ha med speciella minnen och högtider från hela familjen som har skett året 2021. Min plan är att göra ett album för varje år. 

Idag visar jag bara själva albumet som jag gjort och längre fram kommer jag då och då visa layouts som jag skapat! Har framkallat och beställt bilder på nätet som vi tagit på semestern, på Enzo osv.

Så snart när dom kommer ska jag sätta igång med min första sida i albumet.

Har gjort ett eget album från grunden som jag konstruerat själv.

Jag har gjort pärmen i kraft-cardstock och till sidorna inuti så har jag slätt vitt cardstock. 
Mina släta cardstock kommer från egna gömmor men man kan också använda vitt cardstock från Bazzill som finns hos Idas. Väljer man det får man dock tänka på att ena sidan har struktur och den andra är slät, så då blir vissa sidor i albumet släta och andra har canvas-struktur men det är självklart en smaksak. Jag ville i alla fall ha alla mina sidor släta.

Monterade allt med 6mm och 15mm Extra Sticky Tape. Även med lite Tacky Glue, vilket är mitt favoritlim! Det är väldigt viktigt att man använder starkare tejp för albumtillverkning, så det håller bra.

Mitt album är 8x8 inch stort och man knyter ihop det med band i silver.

Jag har valt att bara använda mönsterpapper från Maja Design till detta album, så till utsidan blev det papper från "Miles Apart". Papperskanterna är infärgade med "Vintage Photo", Distress Ink från Tim Holtz.

Stansade kanterna på en grön/blå-randig mönsterbit (med en kantstans) som sen sattes fast på det fantastiska pappret med luftballonger.

Stansade ut en cirkel i kraftpapper och en i grönt mönsterpapper som jag limmade ihop.

Jag stansade också ut bokstäver och siffror ur spegelpapper och bildade ordet och siffrorna

"Album 2021" med dom.

Limmade ner allt på cirkeln som sen fästes på 3D kuddar.

Det blev två stycken utstansade "Swirls" och två små vita blommor som jag avslutade framsidan med.

Ryggen på albumet och baksidan klädde jag såklart också med papper.


Produktlista:

Cardstock

Maja-papper

Distress Ink dynor

Band

Blommor

Lim och tejp

Övrigt kommer från mina gömmor.


Nu ser jag fram emot att bilderna kommer med posten, så att jag får sätta igång med att göra layouts!

Tack för titten och vi ses snart.

/Anton

Inga kommentarer: