tisdag 31 augusti 2021

Kickstarta inspirationen - del 2

 Hej och glad tisdag!

Känner du att du fortfarande sitter fast i inspirationsbrist, fast du har många fina scrapsaker omkring dig? Du kanske har en särskild sak du vill göra, eller någon som fyller år snart? Slut på idéer?

Mitt andra tips på temat Kickstarta inspirationen är att använda en skiss. Jag har gjort fyra kort efter samma skiss, en enkel och avskalad skiss som går att tolka och anpassa efter de saker jag har framför mig.

Pappren jag har använt kommer från ett pappersblock från Maja Design - Miles Apart. Jag tar gärna mina egna tips och har även denna gång utgått från färdigmatchade papper som jag plockat ihop i förväg, så att det skulle vara enkelt att bara få scrappa! Alla korten har motiv från kollektionens klippark. Jag har använt kortbaser från mitt 100-pack med vita kvadratiska kortbaser - det finns kuvert till korten i samma förpackning, vilket jag uppskattar, då jag inte tycker det är så kul att vika kuvert.

Några dekorationer hade jag också tagit fram, som jag gillar att kombinera med den här typen av papper: ostduk, som ger en fin struktur och lite ruggig känsla, och wellpapp, som bryter av fint mot de finstämda mönstren på pappren. Wellpapp går lätt att fixa hur mycket som helst av - ta en kartong och riv försiktigt isär lagren, så att du får fram den vågade pappen. Låt den sitta kvar på ena sidan, så att den går lätt att fästa på dina alster. Distress ink Walnut Stain hade jag naturligtvis framme och färgade in alla kanter med. 

Kort 1 blev ett enkelt kort i blått och brunt med ett stort motiv i mitten. Jag klippte till en liten vimpel och satte på motivet för att skapa lite mer avbrott i mitt kort - det går också utmärkt att sedan sätta ett namn eller ett nummer där, om kortet blir ett födelsedagskort. Jag har vridit skissen ett kvarts varv för att det passade bättre med det stora motivet.


Kort 2 går i rosa toner - här har jag dekorerat med ett utstansat grattis från Idas Magasins egna dies, en doily, ett isärklippt klistermärke jag hittade på mitt bord och ett litet trähjärta.


Kort 3 har en bas av grönt och ett stort motiv med vackra rosor. Jag har hållit det väldigt enkelt och enbart stämplat och embossat ett pyttelitet grattis på motivet, samt dekorerat kanterna på motivet med Stickles i färgen platinum.

Kort 4, det sista kortet som jag visar idag, har nog minst detaljer. Det är för att både basen, med människor på, och den stora tagen, känns som att de tar tillräckligt med fokus när man tittar på kortet. Jag ville inte göra det plottrigt. Bakom tagen sitter en smal remsa wellpapp som jag rivit, och i tagen har jag satt lite snöre. 


Kan du gissa hur min skiss ser ut? Jag har ritat den själv, det är inte så svårt som man kan tro. :)

Tack för ditt besök, kom snart tillbaka! Anton fortsätter att inspirera oss med sina alster här i bloggen ett tag till, och jag återkommer med mer tips för att starta inspirationen snart igen.

Inga kommentarer: