tisdag 10 augusti 2021

Kickstarta inspirationen - del 1

Finns det saker som gör det enklare att göra kort om man har ont om inspiration? Ja så klart! Idag ska jag visa vad jag fick ihop på några timmar vid mitt pysselbord häromdagen.

Om jag har ont om inspiration är mitt bästa sätt att kicka igång känslan att ta papper från samma kollektion. Det låter för bra för att vara sant, men det är toppen! Pappren är redan matchade, med lite tur finns det också ett ark med klippbilder att använda som motiv. Korten är så gott som redan klara! Bara att klippa och klistra! 

Jag tog fram fyra kortbaser och mitt pappersblock med kollektionen Tropical Garden från Maja Design. Där finns tre dubbelsidiga papper av varje sort, tolv olika mönster. Och - klippark med fyra större bilder som passar utmärkt som motiv! Jag började med att klippa isär motiven och färga in kanterna med Distress Ink Walnut Stain (det gjorde jag på alla papperskanter). Sedan gick jag igenom bunten och valde ut ett eller två mönstrade ark till varje bild. Jag visste att jag inte skulle hinna klart med alla korten på en gång, så jag la in motiven med sina utvalda pappersark i respektive kortbas - som ett färdigt kit, bara att ta upp och göra ett kort! 

För att förenkla ännu mer tog jag fram två av Idas Magasins egna dies - kramar och Grattis - och stansade ut dem i vit cardstock. Jag stansade ut dubbla och limmade ihop dem för att de skulle bli extra stadiga och hålla för att sättas fast på korten med 3D-kuddar. För att inte kladda med lim överallt använder jag en limpenna när jag limmar ihop sådana här detaljerade saker. 

Sedan lade jag min tejprulle bredvid skärmaskinen och började med det första kortet. Jag har inte gjort några avancerade kort, utan hållit layouten relativt enkel och avskalad. Det går naturligtvis att lägga till fler lager och många dekorationer, men jag tycker mina kort blev riktigt bra. 



Ostduk, som jag använt på det första kortet, är ett kul sätt att tillföra lite annan struktur och känsla till ett kort som annars kan kännas lite platt om det bara består av ett antal lager papper. Annars är jag, som kanske syns, barnsligt förtjust i tårtpapper, sk doilies. På mina kort har jag strött ut lite halvpärlor eller matta enamel dots

Visst blev de bra? Enkla, snygga och snabbt klara tack vare ett pappersblock och lite förberedelser. Nästa gång tipsar jag om en annan sak som gör att jag kan kickstarta inspirationen. 

Tack för att du tittade in, kom snart tillbaka!

Inga kommentarer: