söndag 12 september 2021

Korgar till alla tillfällen!

Hej allihopa!

Nu börjar hösten sakta smyga sig på och det blir lite ruggigare ute.
Då är det ju extra mysigt att sitta inne med sin hobby och scrappa mycket!
Söndag är det idag och jag ska visa er några korgar där man t.ex. kan lägga ner lite godsaker och ge bort som gåva.
Jag har gjort tre som grattis-korgar och en med ordet "Kram" som passar när som helst att ge till någon som man tycker om. Helt enkelt perfekta att ha till alla möjliga tillfällen.

Jag har själv konstruerat korgarna och tänkte dela med mig av en beskrivning som jag har gjort ifall ni vill testa att göra korgen! För att sätta ihop korgarna använde jag den starkare tejpen så det håller bra, även om man lägger i lite tyngre saker.
Här kommer min lilla ritning:
Jag har inte skrivit ner måtten på mönsterbitarna eftersom det är så olika hur stor "ram" av cardstock man vill ha bakom och om man stansar kanterna på korgen eller inte.

Jag har till denna papper från Maja Design, ur kollektionen "Denim & Girls.
Kanterna färgade jag in med Distress Ink, "Chipped Sapphire".
Själva korgen är gjord i Admiral-cardstock från Bazzill.
Gjorde också en tag där jag stansade ut en stjärna ur blått, prickigt mönsterpapper med den största stansmallen från Card Decos "Stitch Star". Gjorde hål med dies från egna gömmor. 
Jag embossade en grattistext på en bit rosa papper (baksidan av pappret som jag använde till korgen) som jag hade rundat hörnen på med en stans. Använde Rangers embossingdyna och
mörkblått embossingpulver. Texten sattes på foam-tejp. Två stycken rosor fick bli dekorationerna. Trädde till sist ett passande band genom hålet på min tag och knöt fast den på korgens handtag.

En korg och tag i maskulin stil:
Inkade papperskanterna med "Faded jeans", Distressfärg.

För att göra etiketten så började jag med att spraya Distress Oxide Spray i färgen Speckled Egg på en bit cardstock. Tog sen min Distress Sprayer och gav min bakgrund lite stänk av vatten. Torkade färgen med min embossingfön. När allt var torrt så började jag inka in lite Distressfärger i "Faded jeans", "Weathered Wood" och "Vintage Photo". Stansade ut bakgrunden med tag-dies.
Dessa dies kommer från mina gömmor men det går lika bra att köpa vita färdiga tags som finns i webbshoppen och spraya direkt på dom.
Efter det skar jag till en bit av bakgrunden som blev över och limmade ner det utstansade ordet "Grattis" som jag stansat ut ur metallic-papper. Stansmallen är från Crealies.
Bakom har jag satt två kugghjul i metall som förstärker det maskulina.
Ett band i silver passade bra eftersom "Grattis" är utstansat i silverpapper.
Avslutningsvis så hade jag lite blåa Nuvo Drops på.
Det blev lite Mixed Media-inslag när jag gjorde denna tag, vilket passade bra tycker jag.

Här visar jag er en härligt rosa korg!
På bilden så syns inte texten supertydligt men i verkligheten ser man den bättre.

Papper från "Little Street Cafe" serien från Maja Design.
Kanterna är infärgade med "Worn Lipstick", Distress Ink. Den här gången stansade jag kanterna på korgen med en kantstans. Denna är tyvärr just nu slut i butiken men några andra fina kantstansar från Martha Stewart finns. Som ni ser så har jag satt några "Poppy Flower" blommor och lite blad på sidorna vid handtaget. Bladen inkade jag in lite med färgen Peeled Paint.
Till etiketten stansade jag ut en bit blommigt rosa papper med en "Scallop Circle" die.
Hålet gjorde jag också med en die. Embossade sen texten i guld.
Jutesnöre tyckte jag matchade det kraftfärgade pappret som jag gjorde korgen av.

Nu har vi kommit fram till den sista korgen!
Jag har använt ett jättecoolt papper som heter Wavy Lace Pieces som går i svarta, gråa och vita toner.
Tycker att pappret passar för alster till både killar och tjejer. 
På framsidan är det lite abstrakt-spetsliknande mönster och på baksidan är det hjärtan med en cremevit bakgrund. Det var bara för några veckor sen som jag upptäckte pappret när jag var i butiken och tittade på alla dessa mönsterpapper som finns!
Jag kan varmt rekommendera att göra ett besök till den fysiska butiken i Hallsberg.
Det är så härligt att gå där inne och titta på alla fina saker.

Inkade kanterna med Distressfärgen "Pumice stone" som jag tyckte passade bra till.
Istället för en att göra en tag till så dekorerade jag framsidan på korgen.
Började med att sätta Washitejp i silver runt. Med Distress Inks så färgade jag in en bit papper med färgerna Shipped Sapphire, Iced Spruce och Weathered Wood. Sprayade lite vatten på så färgen skulle "reagera" och lyfte bort överflöd med en bit hushållspapper. Stansade ut bakgrunden med en av stjärn-stansmallarna och även "kramar" ur metallic-pappret i silver.
Klippte av ordet lite så det bara blev "kram".
Limmade ner det på stjärnan som fästes med foam-tejp.
Avslutade med att knyta en rosett av snöre och satte fast den på sidan av min fina stjärna.

Som vanligt så kommer här en materiallista!

Övrigt material kommer från egna gömmor.

Det var allt för mig idag.
Nästa vecka ska jag faktiskt visa lite julalster! Det är bra att vara ute i god tid.
/Anton

Inga kommentarer: