tisdag 28 september 2021

Två tags med mycket färg

 Hej och glad tisdag!

Idag visar jag två tags som jag färgat in med flera lager färg och inks. Jag har använt Rangers Craft tags #8 som är ganska stora och som lämpar sig utmärkt både som bokmärke och till att hänga runt en flaskhals. Jag började med att grundmåla båda mina tags med gesso och låta dem torka. Det går ganska fort, jag brukar inte använda min heat tool att torka gesso. Hellre gör jag något annat medan jag väntar. På mitt bord finns alltid flera olika påbörjade projekt att pyssla med...

När gesson hade torkat, tog jag fram Distress Oxides i ljusa varma färger och en stencil. Jag tejpade fast tagen på mitt skrivbordsunderlägg och tejpade sedan fast stencilen över tagen. Sedan färgade jag in tagen med de olika färgerna så att det liknade en soluppgång. Distress Oxide behöver torka lite, så när jag var klar tog jag fram min andra tag och vanliga Distress Inks i blått och turkost, och en annan stencil. När den andra tagen liknade ett vackert mosaikgolv i blågröna toner var jag nöjd. 

Den första tagen fick sitta kvar på underlägget, och jag fäste en annan stencil över den. Sedan tog jag fram en svart och en grå Distress Oxide och färgade in nästa lager. Jag ville att det skulle gå från ljusgrått i mitten till nästan svart längst ut mot kanterna. Sedan fick det torka en stund innan jag tog en tredje stencil och lade på ett tjockt lager guld-Stickles. Jag är så nöjd med hur min tag blev! Nu väntar den på rätt tillfälle, kanske hamnar den i en bok till någon eller så hänger jag den runt halsen på en flaska och ger bort den.

Tillbaka till min andra tag. Jag tog fram en annan stencil och fäste den över tagen och gick loss med svart Distress Oxide. Jag valde en stencil som skulle ge mycket svart, så att de blågröna nyanserna mer skulle skymta fram under det svarta. Jag avslutade med att spraya tagen med vatten som jag blandat en liten gnutta Perfect Pearl i, så den skulle skimra. Jag torkade bort vattenstänket och fick en vacker, sliten effekt. Nu ska jag bara bestämma vad jag ska ha den till. Kanske blir den ett bokmärke?

Hoppas du får en fin dag och att du hinner med lite kreativitet idag.

Inga kommentarer: