söndag 19 december 2021

Lucka 19-Julkalender

Hej allesammans! Nu är det dags för lucka 19 i våran julkalender!
Hoppas att ni är i fas med alla förberedelser inför julen för nu är det bara fem dagar kvar till självaste julafton!

Idag ska jag visa er två stycken presentboxar som kallas Exploding box för när man öppnar faller sidorna ut automatiskt och i mitten kan man lägga dit ett litet paket eller någon gåva. 
Ett roligt sätt att ge bort en liten julgåva eller julklapp i.
Lite senare i inlägget kommer jag visa en liten tutorial i form av bilder ifall ni vill göra boxen efter min lilla beskrivning. Det var första gången jag gjorde Exploding boxes.

Här kommer min första Exploding Box!
Själva boxen gjorde jag med cardstock från Bazzill, "Blush red dark".
Ett mörkrött och riktigt juligt papper tycker jag. Mönsterpapprena är från Maja Design.
Ett som heter Gift Shopping och ett heter Christmas spirit. Dom är från olika kollektioner men färgerna passade så fint med varandra ändå.
Runt locket har jag knutit ett mörkrött band (ska finnas i den fysiska butiken)
När jag dekorerade locket så började jag med att stansa ut en cirkel i mönsterpapper och en 
cirkel med "scallop" kant ur rött cardstock. Limmade ihop dom och fäste cirkeln med foamtejp.
Jag stansade också ut "God Jul" ur metallicpapper i guld med Idas egna dies. 
Satte sen dit lite guldiga halvpärlor, en rosett som jag knöt av jutesnöre och
lite kvistar som jag stansade ut ur ett papper som jag sprayat med den mörkgröna Distress Oxide sprayen Rustic Wilderness.

Här är boxens undersida, där jag stämplat "Handgjort av" och skrivit dit mitt namn. 

Jag stämplade upp en fin tomte som är från Deep Red med Versafine-dyna på akvarellpapper eftersom jag färglade med Distress Ink. Stämplade även några paket och granar.
Jag tryckte dynorna mot min glasmatta och plockade upp färgen med en vattenpensel.
Sen klippte jag ut motiven.

Så här ser det ut när man lyfter på locket och öppnar:
På bilden ser ni hur jag dekorerat med tomten, paketen och granarna. 

Stansade ut en bit papper med en fin die för att kunna skriva sin hälsning på.
Denna die är från mina gömmor men liknande finns i butiken.
På den embossade jag texten "God Jul" med Rangers Gold Tinsel embossingpulver.
Stansade ut lite stjärnor som jag satte på lite olika ställen.
Jag embossade också texten "tomten gammal & grå kommer till julen ändå" i guld. 

Har haft lite snöglitter på bland annat granarna och stjärnorna.
Stansade också ut en cirkel från ett papper som heter Advent, också från Maja. 
Runt cirkeln drog jag ett jutesnöre och fäste en charm i form av en snöflinga.

Jag gjorde en liten box som jag fäste i mitten och där har jag lagt i lite chokladpraliner.
Den lilla boxen gjorde jag utav Vanilla-cardstock från Bazzill.
För "fönstret" i lådan så har jag först gjort hålet med en die och sen satt en bit acetate/plastic sheet framför hålet på insidan av boxen.
Gjorde en snygg ram av Vanilla-cardstocket runt "fönstret" med hjälp av dies med dekorativa prickar längs kanten. Dessa dies kommer från mina gömmor men andra cirkeldies finns hos Idas.

Klädde insidan på den lilla boxen med papper också.
Nu har jag visat min första box.

Till den andra som jag gjorde har jag också använt Maja-papper, fast från kollektionen
Traditional Christmas. En superfin papperskollektion tycker jag.
Jag satte först ett tårtpapper på locket. Sen stansade jag ut en stjärna med en av Card Decos Stitch Star dies och även ordet "Jul". Dekorerade med lite av mina utstansade kvistar som jag satte en röd ros på. Knöt en rosett av rött band, satte fast två små stjärnor och en halvpärla i varje hörn.

När man lyfter på locket...
Klippte ut små tomtar från klipparket ur kollektionen.
När jag målade denna tomte så ville jag använda en teknik som kallas vått i vått. 
Man blöter alltså pappret med vatten innan man färglägger. Därför flyter färgen ut lite mer här jämfört på den andra tomten på förra boxen.

I denna box har jag gjort ett litet paket.
I paketet gömmer sig...
Lite god gräddkola!

Här kommer en liten film som jag gjort på mina två boxar.
 
Och nu kommer vi fram till beskrivningen som jag lovade!
Man behöver två bitar cardstock. En som mäter 12x12 inch och en som är 8 1/8x8 1/8 inch.

Vi börjar med 12"x12" biten.
Följ måtten på bilden för var man ska biga pappret.

Klipp sen i bigarlinjerna enligt bilden:

Vik sidorna åt båda håll så sidorna faller ut lätt när man sen lyfter locket på boxen. 
Använd ett falsben för att trycka till linjerna.

Nu ska vi göra locket!
Ta fram den andra cardstock-biten.

Biga sen på 1" och 2" på alla fyra sidor. 

När man har gjort det ser det ut så här:

Klipp bort rutorna som är kryssade på bilden nedan samt klipp efter linjerna. Man ska alltså snedklippa "limflikarna". 

Då ser det ut så här:

Vik till bigarlinjerna och limma sen enligt bild.
Då var locket klart och boxen är redo att kläs in med papper och dekoreras.
Jag delar inte med mig av måtten på mönsterbitarna eftersom det är så olika vilka mått man vill ha på dom.

Material som jag använt mig utav:



Det var allt för mig idag, hoppas att ni vill pröva på att göra en Exploding Box.
Nästa gång som jag bloggar här är det julafton.
Tack för att ni läst mitt ganska långa inlägg.
/Anton

Inga kommentarer: