torsdag 9 december 2021

Lucka 9 - Julkalender

Anna-dagen minsann. Grattis till oss alla! Lutfisken ska vi inte glömma heller.

Idag vill jag visa en dröm i rosa. Rosa? Är det en julfärg? Tja, varför inte, säger jag. Alla kan ju inte gilla rött och grönt. Till dagens inlägg började jag med att damma av en riktigt gammal beskrivning som jag ritat upp precis när jag hade börjat scrappa och alla gjorde olika askar och bokkort. 

Jag ägnade en stund åt att dechiffrera min beskrivning, göra alla veck och flikar på rätt ställen och så - men till sist hade jag min ask till värmeljus och tepåsar, och ett omslag till. Jag gjorde dem i vit cardstock, som står emot lite bättre än mönsterpapper när man ska hålla på och vika en massa. 

När jag hade vikt ihop min ask lade jag den åt sidan och ägnade mig åt det roliga, nämligen att klä in omslaget med mönsterpapper och dekorera. Jag valde två papper från Maja Design, dels Distance som jag har använt på nästan alla sidor, och så ett par små bitar av det gröna Stay Creative som jag tycker bryter av mot det rosa på ett fint sätt. 


Jag ruggade upp alla kanter med min Edge Crimper för att få lite mer liv i panelerna, som annars kan kännas platta. På framsidan satte jag några dekorationer, men eftersom mönsterpappret är så mönstrat, ville jag undvika en för stökig känsla. Jag stansade ut en cirkel i samma vita cardstock och använde Idas Magasins egna God Jul-dies för att stansa ut en hälsning i rosa cardstock. Dessa fäste jag på omslaget med 3D-kuddar och dekorerade med en ensam blomma. Jag har också använt en liten bit washitejp med silverprickar och tre små matta enamel dots. För att hålla ihop omslaget har jag satt fast ett band på baksidan, som jag sedan knöt i en snygg rosett framtill. 

På omslagets insida har jag satt en bit vit cardstock där den som ger bort asken kan skriva något personligt. 

Inga kommentarer: